Sunday 25 April 2010

Kawan Aku Penagih Dadah dan Mat Rempit

Semalam tengah-tengah syok Y.M dengan membe,

Bilal dari Mekah azan (software laptop)

Aku kena pergi ceramah kat bngunan MARA.

Rasanya ni ceramah ke-2 sebab yang prtama aku "TER"lepas

Dengan akal yang pendek aku terus bersiap

Tajuk die gempak gila+best.

"Agenda Yahudi Vs Kebangkitan Islam"


Lepas balik je, kepala tiba-tiba jadi berat sebelah.

Jalan pun lelong-lelong, membe tolong pangku.

Hampir “TER”langgar minah arab cun.

Sampai je rumah, terus baring, pejam mata-“JALAN”


"Eh, malam ni Flight Syed duty, konfem selamat punya”

“Jom la keluar, kita cari handset”

Bainun, Afif, Kamal, Syukri, Paloh dan Amar.

Semua sudah tercegat di pintu siap dengan “FLY ORDER”

Seluar 3/4 (no 4 yang di potong sendiri) disarung kemas.

Baju lengan panjang civilian, sandal membe.

Torch light, dompet, duit sikit-sikit. “GERAK”


Matahari belum tenggelam.

Padang golf panjang. Terpaksa berlari cuak kantoi.

Agak-agak tak kelihatan, jalan perlahan-perlahan.

Ala-ala “Fahrin Ahmad”...slow and steady.

Redah padang golf, sungai, hutan, padang golf, hutan, sungai, jalan.

Sampai checkpoint 1 “Balakong”

Berjogging sampai stesen komuter.

Nampak komuter jalan, nasib baik kami dah berada di dalam.

Sampai pun di “Bank Negara”


Misi 1 - Solat maghrib – selesai

Mana orang-orang kat sini, tak solat ke?

Abang-abang yang jaga kaunter tuh, bajet macam mesin plak.

Tak berhenti bai, kerja pulun habis. Solat, kejap lagi kot.

“Ye Adik nak beli tiket, nak pergi mana agaknya”

Wow..! sopan gila, terlebih chromosome X rupanya.

“Erm..tiket ke syurga ade bang..?”

“ooh, takda ke..?? xpe lah”

Aku terus beredar, cuak teramat. Rupanya...

Mamat kat sebelah tuh balak die.


Misi 2 – Cari handset – selesai

Pertama Complex sibuk. Ini julung kali ku di sini.

Makhluk-makhluk kat sini menggerunkan.

Kami jalan sekumpulan takut kena pukul (Nampak sedikit Gangster).

Singgah satu kedai. Muka macam Melayu. Tapi pakai cincin kat hidung + telinga.

“Nak cari handset? Kitorang ada promosi dik. Beli 2 dapat 1”

Wah..! Pndai cakap melayu lah. Ada bau-bau bacang ni.

Sedang-sedang tenung handset, Nampak tulisan kat baju dia.

“I Want to F**k You Mother”....kesian abang ni.

Mesti tak kahwin lagi kan?

Sepatutnya dia wajib kahwin ni...nafsu lembu

“Ok lah bang. Kitorang angkut. Bagi semua warna biru”

“Nah, ambik duit ni. Buat mas Kahwin lepas ni bang”

Lawak yang tak menjadi, brother tu jadi hot.

Subang emasnya hampir tertelan ke dalam hidung.

Kami sempat lari. Tak rugi jogging setiap hari.


Misi 3 - Balik – selesai

Keluar je Pertama Complex,ternampak konvoi motor.

Terbeliak biji mata aku, bulu hidung pun nak gugur.

Kalau Kawasaki Ninja ke, Ducati 848 ke, Yamaha R1 ke...

Aku boleh terima lagi. Ini tidak,

Setakat motor kapcai, up sikit dari vespa..buat ape?

Betul-betul masa aku tengok, dia eksiden. (Makbul doa aku masa tu)

Sudah la Mat Rempit, sayang-sayang la nya lu sikit.


Nak Lintas parit dekat Stesen komuter tu,

Aku nampak orang pasang lilin.

Kepada orang Melayu, korang tak takut ke?

Orang Cina malam-malam pun sembahyang.

Kita ni, Isyak membe-membe pun berlubang. (Kita tak kan?)

Aku gosok la mata, takut salah tengok ke.

Rupa-rupanya, orang melayu. Eh, tak mungkin lah.

Dia sembahyang cara Cina ke?

Siap ada asap-asap lagi. Rupanya betul.

Aduh, kenapa orang Melayu ni. Tolonglah kawan-kawan.


Sampai di sekolah, aku sempurnakan yang tak sudah.

Mandi jap, wangi-wangi sikit, turun surau, solat Isyak.

Selesai solat, tergerak nak baca Al-quran.

Sekolah ni keras. Kenalah rajin-rajin baca (salah ye niat nie)


Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara, maka perbaikilah di antara dua saudara kalian (yang sedang berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah, agar kalian mendapat keberuntungan”

(Surah Al-Hujurat : 10)


Tutup Al-quran. Mengantuk yang bersangatan.

Sebelum tidur, fikiranku melayang jauh, apa yang kutemu hari ini.


Abang Lembut penjaga kaunter,

Abang Homoseks kawan dia,

Abang bercincin di hidung dan telinga,

Abang Rempit yang mati depan mata,

Abang Dadah yang separa gila,


Abang-abang sekalian,

Aku nak kamu tahu yang aku sayang sangat sama kamu, aku perlukanmu di sisi.

Setiap satu dari kamu punyai jiwa mukmin yang berharga.

Tolonglah, hindarilah, sedarlah dan bangkitlah. Aku tidak mampu bergerak sendiri.

Tiada kekuatan selain dari jemaah. Kamulah jemaahku.

Peganglah tanganku, sekali kau berpaut takkan sekali aku lepaskan.

Di mana tercampaknya kekuatan agama, bukan itu yang perlu kau tanya.

Di mana perlunya kita bina kekuatan agama, sebaiknya di sini kau kata.

Aku juga lemah, ilmu pun entah ke mana.

Seharusnya kita naik bersama-sama. Engkau dan aku membina kita.


Lima minit je-“JALAN”


“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.”

(Surah At-Taubah : 111)

9 comments:

lalalala...
 
betol ke kau nampak eksiden depan mate kau?..
 
ak respek ko book..post ko memang mantap..teruskan..ak peminat no 1 ko.. :)
 
to all pembace stakat ni..
post adalah adaptasi dari citer sebenar..
ad yang benar ad yg bohong belaka..
haha..sabau ye..
 
cheese
 
ala-ala "fahrin ahmad"??
haha..apa2 la..
moga istiqamah.^_^
allahu maaka aina ma kunta.
 
salute ko do...
 
nice post:)
 
thanks...dah lama xpost mengarut2 cmni
 

Post a Comment