Monday 3 March 2014

Cuti dan Kereta Kawalan Jauh dan Karutan Yang Sia-sia

Assalamualaikum wbt.

Sehak boh? Lamo dok jupo. Kawe ni dah ghindu sangak sama demo. Ceh, main taram je aku cakap Kelantan ni. Jangan marah eh Kelantanese sekalian. Aku ini harap je duduk sebilik dengan orang Kelantan, tapi loghat Kelantan satu pun tak lekat. Haha, lagipun roommate aku ini takdelah cakap Kelantan pun kat umah kami. Dia pun dok cakap Keyel je. Nama dia Jerry.

Ok cukup. Sebenarnya aku tengah panas gila ni. S@$&#*! Penat dah mencarut2. Nak je aku tumbuk-tumbuk, lenyek-lenyek diorang ini sampai jadi sambal belacan. Rasa macam nak sagat je kepala arab rumah bawah ni dengan mesin parut kelapa. Korang kena datang egypt dulu lah kot baru korang akan paham kenapa kitorang geram sangat dengan diorang ini.

Ditakdirkan university kitorang dengan selamba bapak dia je mengisytiharkan cuti emergency dua minggu. Tiba-tiba. Aku ni yang memang jenis takde plan apa-apa memang tak kisah lah kan kalau ada cuti ke, takde cuti ke. Tapi aku cuma kesian la tengok member2 aku yang dah terbeli tiket untuk balik cuti easter nanti. Dah nama emergency, memang takde notis la cakap lu. Esok nak kelas, malam ni pukul 8 baru nk bagitau.



3/5 orang daripada housemate aku dah beli dah tiket balik Malaysia untuk cuti easter nanti. Dalam hujung bulan 4 camtu. Walaupun cuti masa easter tu nanti hanya 2 minggu tapi, mostly orang yang nak balik time itu ada hal-hal yang penting untuk diuruskan.Ada je kawan-kawan aku yang nak balik sebab nak bertunang, nak jumpa anak buah yang baru lahir ada, ada yang dah siap plan untuk majlis akad nikah lagi. Sayang weh, tiket tu kalau nak tukar tarikh lain mahal gila kot. Harga nak tukar itu kadang2 sampai 2000 genih pun ada, GG.

Oleh sebab ramai student yang tak puas hati, so persatuan pelajar buat mesyuarat. Diorang cuba minta cuti emergency ini cancelled, sebab takut dia affect cuti easter nanti. Nanti takdelah cuti bulan 4 itu. Tapi kitorang punya usaha nak tolak cuti itu tetap tak diterima. Ditolak mentah-mentah. At least kasi goreng dulu la. Ini gua punya muka pun lu tak mau pandang, lu sudah bikin sampah. Ayya!

Akibat frust menonggeng yang melampau aku pun terfikir ada baiknya aku bawak diri aku ke Cairo. Lama juga sebenarnya tak pergi Cairo. Bolehlah nak cari "ketenangan" kat sana. Ahaks. Ketenangan yang macam mana tu? Ahaha

  1. Adakah mencari ketenangan rohani dengan melawat masjid Al-Azhar? Tak, aku lupa nak singgah haritu. haha
  2. Adakah ketenangan itu dengan meng'usha' ustazah-ustazah Azhar? Tak kot
  3. Adakah ketenangan itu datang dari melihat keindahan pemandangan sepanjang perjalanan ke Kaherah? Oh aku pun minat juga dengan nature ni. Mungkin sedikit terkesan.
  4. Adakah ketenangan itu hadir dengan meluangkan masa berjaulah suka ria dengan kawan-kawan yang satu kepala? Haha maybe la kot. Aku dok ketawa je sepanjang trip tu.


Menjadi fitrah dalam diri manusia itu wujud sifat untuk mencari ketenangan. Kita tak suka dengan suasana yang kusut, yang tertekan, bebanan, dan perkara-perkara yang menghimpit. Adapun langkah-langkah mencari ketenangan diatas adalah inisiatif aku sendiri, yang pada pendapat aku takkan mendatangkan impak yang sangat besar pun dalam mencari ketenangan. Sebab apa aku cakap macam itu, sebab kalau kita rujuk balik Alquran, Allah swt ada berfirman yang mafhumnya:

"ketahuilah dengan mengingati Allah itu maka hati akan menjadi tenang"
(aku ingat ayat ini dari kecik lagi sebab ayat ini ada dalam buku akhlak sekolah rendah kot.haha)

Tujuan aku ke Cairo itu sebenarnya adalah sebab nak makan je. Haha. Serius. Aku memang mengidam nak buat trip ke Cairo semata-mata untuk makan. Bak kata orang mentekedarah, melantak, or yang kitorang lagi suka sebut 'ulti' singkatan kepada ultimate. Orang kata makanan kat Alex ni takdemende sangat pun. Kat Cairo itu berpuluh kali ganda tempat makan menarik yang kau boleh pergi. Jadi alang-alang dah cuti emergency itu, kitorang pun pergi bermusafir ke Cairo dengan emergency plan juga.

Cairo pun jadilah, dah tak ada duit nak gi jenjalan obersea brader.

Tempoh kitorang berada kat Cairo hanyalah selama tiga hari dua malam je. Secara amnya perjalanan kami merangkumi:

1.       Satu pakej buffet Jo Sushi
2.       Mencuci mata di Cairo International Airport
3.       Makan tengahari di restoran China
4.       Bersiar-siar di kompleks CityStar
5.       Makan malam juga di restoran China
6.       Pakej penginapan istimewa di Hostel Nostalgic ARMA
7.       Sarapan ekonomi di KSP
8.       Tiket pergi balik Train 2 kelas.
Percaya atau tidak pakej teristimewa kami ini hanya menelan kos sebanyak LE 450 sahaja.



Aku tak tahu kenapa aku duduk mengarut panjang gila ini, dan takde pekdah pun.

Jadi dipendekkan cerita, kami bertiga pun tibalah di kompleks membeli belah CityStar. Aku Paru dan Cekpi. Sedih juga bila fikir Amir Kimi dah tak ada(tak ada kat egypt) =( CityStar ini lebih kurang macam MidValley kat Malaysia cuma mungkin lebih besar. Seperti biasalah bila sampai ke pusat beli belah ini, tempat pertama yang kita kena pergi adalah mesin ATM. Mafish fulus mafish hagah. Nak menangis juga bila terkenangkan duit elaun yang masih belum masuk lagi.

Usai mengeluarkan wang kami terus berjalan ke kedai yang berdekatan. Kedai buku. Aku tak sangka yang kami bertiga akan singgah ke kedai buku. Macam lawak pun ada. Fikir aku ada bagusnya juga kami singgah ke kedai buku ini, paling kurang ada juga faedah trip ke Cairo ini. Tidaklah nampak sangat yang kami ini terlalu 'melagho'. Aku tidak keluar dengan tangan kosong. Aku beli kamus bahasa english-arab. Dah fifth year pun still beli kamus. LOL

Kami kemudian meneruskan langkah ke kedai seterusnya. Kedai ini memang kedai wajib pergi, kami dah pasang hajat untuk ke kedai ini sejak dari dalam teksi lagi. Disebabkan CityStar ini besar sangat, kami terpaksa bertanya beberapa orang untuk mengetahui lokasi kedai tersebut. Oh my God, sesampainya kami di depan kedai itu, masing-masing jadi macam orang gila. Tempat ini syurga kepada kanak-kanak kau tahu, atau untuk mana-mana remaja yang rindukan zaman kanak-kanak mereka. Macam kami.



Toys r Us.

"Kereta kontrol. Kereta kontrol." Itu je yang terlintas dalam kepala aku waktu itu. Aku tak tahu kenapa aku nak sangat beli kereta RC ini. Mungkin sebab aku rindu nak jadi kanak-kanak balik kot. Dulu ayah belikan dua buah kereta RC ini untuk aku dan kembar aku sebagai hadiah hari lahir. Sangat nostalgik. Setiap kali balik Malaysia je mesti aku akan request mak aku untuk beli. Kalaulah ibu cakap "belilah" memang dah lama aku beli kot. Tapi disebabkan taat kepada ibu dan sedikit segan, aku tak pernah pun beli lagi.

Tapi kau. Bila dah masuk Toys r Us itu, bersepah-sepah kereta RC. Berbagai-bagai jenis, macam-macam model, dan bermacam saiz. Lagi tak boleh blah bila ada model kereta-kereta sport. Lamborghini weh, siapa yang tak minat Aventador? Wow! Aku tak tahulah bila aku akan dapat drive lambo, so aku ingat ada baiknya aku angkat(beli) je kereta kontrol itu.

Fikir punya fikir, tak apalah tak payah lah nak buat kerja budak-budak ini. Aku cuba melawan kehendak hati yang melonjak-lonjak memaksa aku membeli. Ditambah dengan faktor harga yang sedikit mahal, aku rasa tidak perlulah untuk aku membelinya.

"Tapi ini Aventador." Hati aku melawan lagi.



Akhirnya kami bertiga keluar dari Toys r Us. Pada asalnya aku merancang untuk membeli sebuah kereta RC. Tapi bila dah tak jadi ini, aku carilah pula Rubik's cube. Malangnya rubik's cube dia macam cikai gila. Tengok fizikal luaran je pun dah nampak macam senang rosak, tak smooth nak kalau nak pusing-pusing. Jadi akhirnya apa yang kami beli hanyalah sekotak kad UNO.

Secara keseluruhannya hampir setiap tingkat dan hampir semua kedai kami lewati, tapi hanya beberapa sahaja barang yang dibeli. Bila masing-masing dah penat, petang itu kami pun pulang ke Hostel ARMA.

Beberapa hari selepas kami melawati Toys r Us itu, tiba-tiba datanglah ilham dalam kepala aku. Aku cuba terangkan apa yang aku faham dari cara pemikiran aku. Ianya ada hubung kait antara kereta RC, dengan diri kita sebagai manusia.

Ok macam ini. Ada sebuah kereta kontrol yang sangat lawa, sangat cantik design dia. Cuba bayangkan kereta kontrol ini adalah model kereta Aventador. Kalau tak tahu sila google sekarang. Siapa-siapa yang minat Need for Speed mungkin mereka tahu. Design dia macam gabungan Gallardo dengan Reventon. Bayangkan body dia warna silver, berkilat. Tempat duduk yang diperbuat daripada kulit. Lampu depan belakang yang seksi. Rim tayar tip-top. Bunyi enjin dia, MashaAllah.

Aku nak tanya korang, selaku seorang pembeli dan peminat kereta sport, perkara apakah yang paling utama sekali yang membuatkan korang tertarik dengan kereta itu?

Design. Shape. Physical features.

Aku tak pasti kalau orang lain ada pendapat yang berbeza daripada aku. Tapi lumrahnya manusia itu akan tertarik pada sesuatu yang indah luarannya. Kemudian barulah dia akan nilai sistem dalaman, kesesuaian, pandangan orang ramai dan sebagainya. Betul?

Ok. Berbalik kepada perumpamaan kereta kontrol kita tadi. Aku bahagikan kereta kontrol itu kepada 3 bahagian. Pertama komponen dan Aksesori. Kedua badan(body) dan perhiasan. Manakala yang ketiga adalah tenaga(bateri).

Jadi daripada ketiga-tiga bahagian ini, kita dapat tahu bahawa definisi sebuah kereta yang sempurna itu adalah kereta yang memiliki ketiga-tiga jenis bahagian. Sebuah kereta yang lengkap dengan enjin, tangki minyak, tayar, lampu, pintu, cermin sisi, bateri dan sebagainya. Mungkin aku boleh gelarkan ia sebagai kereta idaman.

Cuba kita fikirkan apa yang akan berlaku sekiranya ada sebuah kereta yang lengkap anggota badan dan perhiasannya, malah komponen dalaman dan aksesorinya juga lengkap. Tetapi perkara yang lebih penting, yang diperlukan oleh sebuah kereta kontrol pula tiada. Tiada bateri. Tak boleh bro. Kereta itu tak akan berjalan. Ia perlukan tenaga, ia perlukan kuasa untuk bergerak.

Ok sekarang cuba kita bayangkan sebuah kereta yang ada bateri. Anggota badan dan perhiasannya juga terbaik. Kita tengok dari luar, dah ok dah. Tetapi dia ini kurang komponen dan aksesori. Kereta ini tak ada enjin. LOL. Dia punya direction untuk ke kiri dan kanan terbalik. Dalam erti kata lainnya, cacat. Kereta itu ada bateri, tapi still tak boleh bergerak. Tak boleh bro.

Begitu juga kisahnya dengan kereta yang ada bateri, ada komponen dan aksesori yang mencukupi. Tetapi tidak lengkap anggota badan dan perhiasannya. Lampu depan tak ada. Hon pula tak function. Dalam erti kata lainnya, kurang sempurna. Tak boleh juga bro. Tapi daripada ketiga-tiga bahagian itu, badan dan perhiasan ini adalah yang paling kurang keburukannya. Paling tidak pun dia dapat berjalan dan melakukan tugas sebagai kereta dengan sebaiknya. Cuma kena tahan sikit kalau kena maki.

Kita nak cari kereta yang betul-betul sempurna ini bukannya senang. Yelah, kereta RC ini dijual dalam kotak. Kita nak minta supaya dikeluarkan, nak try dia tak bagi pula. Kalau elok pun, berapa lama masa dia akan kekal elok? Bukannya kita betul-betul tahu yang kereta kita nak beli itu betul-betul elok atau pun tidak kan?

Macam itu juga kisahnya dengan manusia. Manusia pun ada 3 bahagian juga. Ilmu, kefahaman dan praktikal. Ada manusia yang bateri(ilmu) dia lemah sangat tetapi masih berfungsi(praktikal). Ada manusia yang hanya mementingkan perhiasan dirinya(praktikal) tetapi baterinya kosong. Ada juga manusia yang bukan sahaja tiada bateri bahkan cacat pula kefahamannya.

Selalunya kalau bateri lemah, kereta akan bergerak perlahan. Jadi untuk meningkatkan balik kelajuan kereta itu kita kenalah recharge balik bateri itu. Bagi full dulu, then bila dah full lajulah kereta itu bergerak nanti. Tak semestinya yang baik pada luaran, akan baik dalamannya. Begitu juga sebaliknya, tak semestinya yang baik dalaman, akan baik luarannya.

Ok aku dah malas nak tulis sebenarnya, korang fikirlah sendiri. Bwahahaha. Sekian. ^_^

2 comments:

Amboih diaa, aventador yee. Apa kata kalau kau ambik lesen dulu hewhewhew
 
eh anon mana lak guna hewhewhew ni? org soh baca je dia pg komen. pi main jaoh2
 

Post a Comment