Wednesday 6 October 2010

Kita Kan Kawan?

Errmm...ini Amirah kan? Boleh berkenalan?
Dah tau buat pa nak kenal. Menyampah.
Tak, maksud saya nama penuh apa?
Nurul Amirah bte Amran. Kenapa? Menggatal ek?
Sedap nama tu. Eh, mana ada! Takdelah gatal2 ni. Saya cuma nak kenal je. Nak kawan dengan awak.
Kenapa nak kawan dengan saya. Zarita kan ada, Fatimah kan ada. Nasuha tu lagi cantik, pergilah kawan dengan dia. Buat pa nak kawan dengan saya?
Tak, bukan pasal cantik tak cantik. Awak ni baik, tak macam orang lain. Betul!
Hah, suka hati awak lah.
Saya cuma nak kawan je. Tu je.
Kawan? Apa2 je lah.
.....
.....
.....
Nak Nombor telefon boleh? Nanti senang sikit nak contact.
Nombor? 013 6797835. Jangan telefon siang2. Sibuk sikit. Malam free.
.....
Hello, Amirah kan?
Ha’ah, Amirah lah. Amirul ke?
Amirul lah. Sape lagi? Aik, kenapa tak tidur lagi? Kan dah malam ni.
Tak ngantuk lagi, nanti saya tidur lah. Awak takyah risau.
Eh, tadi malam makan apa?
Tadi. Makan ayam masak merah, mak masak. Sedap sangat.
Iye? Mesti awak pun pandai masak kan?
Takdelah. Sikit2 je.
.....
Ok lah awak, dah malam ni. Nak tidur.
Ok2. Sorry lah ganggu. Nanti saya call lain. Bye.
Bye, jangan lupa bangun subuh pulak.
Hah, subuh? Mana pernah tinggal. Jangan risau. Saya ni ok.
.....
.....
.....
Ad YM?
Ada2. Kenapa?
Takdelah. Kalau YM, tak pakai duit. Boleh save duit nak beli benda lain ke. Kan?
Nak beli apa? Hadiah untuk saya ke? Terima kasih.
Eh, mana ada. Perasannya. Cepat2, bagilah YM.
Em, ni. buku_gagak@yahoo.com. Saya selalu je on9.
Lah, yeke? Tak tau pulak. Kalau ada masa buzz la. Lagipun saya takde orang nak YM pun.
.....
Amirah!
Yup. Ada apa?
Nothing. Saja2, tak kerja.
Mana boleh takde kerja, abes skg tengah buat apa?
.....
Eh, awak ada berapa adik beradik hah? Anak ke berapa?
Saya? Anak ke 3 dari 6 orang adik-beradik. Awak?
Saya anak tunggal je. Sunyi je. Need more friends.
Alah, kesiannya. Takpe, saya kan kawan awak?
Kawan, kawan biasa je ke?
Aik, lain macam je tanya. Ada pape ke?
Takdelah, main2 je. Buat2 lah tak dengar. Ok?
Haha, ada2 je awak ni.
.....
.....
.....
Eh, SPM awak cmne?
Saya, Alhamdulillah. 9 A. Awak?
Saya, biasa je lah. Awak jangan tanya ek. Saya segan lah.
Alah, takpe. Awak sabar je. Mungkin bukan rezki awak. Lepas ni awak usaha lagi. Jangan putus asa.
Terima kasih awak. Awak memang baik.
.....
Eh, saya dapat tawaran g oversea.
Oo, seriously? Dekat mana? Amek kos apa?
Mesir, amek medic.
Wah! Bestnya awak. Beruntung, dapat belajar oversea.
Eleh. Malaysia pun sama je. Lagi berkualiti! Awak dpt UITM kan?
Ha’ah. Elektronik. Sesuai ke?
Ok lah tu. Asalkan ada minat, semua ok. Nanti saya 6 tahun kat sana.
6 tahun? Lamanya. Ada cuti ke?
Mestilah ada. Takkan lah takde.
Erm. Nanti tak boleh la nak jumpa kan?
Agaknya, tunggu cuti je lah. Jangan risau. Semuanya akan ok.
Herm...
.....
.....
.....
Kenapa awak tak datang? Saya dah nak fly ni.
Saya sibuklah awak. Takde cuti.
Lah, awak ambiklah cuti. Bukan susah pun. Awak taknak tengok saya fly ke?
Bukan taknak. Lagipun, saya mana ada transport. Saya nak sangat tengok awak.
Tapi kenapa tak datang? Jangan buat saya camni. Sedih lah saya.
Sorry lah. Saya memang betul2 tak dapat datang. Jangan lah macam ni. Tak suka.
.....
Awak memang sengaja kan? Saya tak sangka awak buat macam ni. Saya ingatkan awak ni teman wanita yang paling baik. Rupanya...
Eh kejap, teman wanita? Sejak bila pulak saya jadi teman wanita awak?
Sejak selama ni lah. Sejak mula2 kita contact. Saya tak pernah sakitkan hati awak.
Jap, sejak mula2 kita contact? Saya rasa awak silap. Kan awal2 lagi saya dah cakap. Awak sendiri pun cakap. Kita kawan kan?
Tuuuuut...
.....
.....
.....
Sebab itulah bagi aku, takde istilah lelaki kawan dengan perempuan. Menipu je lah kalau bagi alasan”nak kawan” tu. Budak darjah 5 mungkinlah kata macam tu. Kalau namanya lelaki, memang alasannya tak lain, mesti “Nak kawan”. Tak percaya, tanyalah aku!

Lelaki keras sebenarnya, dan perempuan adalah lembut. Tapi kalau lelaki berada bersama perempuan, bermakna keras bercampur lembut. Jadilah elastik.

Perempuan, dah namanya lembut. Memang sejak awal tegur dah goyah. Yeke? Tapi yang kuat cintanya kepada yang lain, mungkin tak tertarik pun. Contoh, kalau dia memang cinta pada Pencinta, cinta aku memang tak laku. Begitu Sebaliknya.

Dari berkawan, muncul soal hati perasaan. Memang mesti bertukar punyalah. Memang bertukar punya.Tak percaya? Cubalah... bila nak kahwin nanti. Jangan sekarang, nanti terlajak musnah hati manusia. Jangan.

Aku, malas nak cerita panjang. Benda ni memang dah lali dengan kita. Manusia ramai yang perasan cuma tak ambil ikhtibar.

Habis modal.

“ Ya Muqallibal qulub tsabbit qulubana 3ala deenik wa’ala tho’atik”

0 comments:

Post a Comment