Friday 26 July 2013

Cerita Kolam

Salam wbt. Ini hanyalah sekadar post pendek agar tak nampak yang aku tinggalkan blog ini kesunyian. Kalau tak ada orang baca, nak harapkan sape lagi kan? Akulah yang kena memeriahkan blog ni.

So, hari ini aku nak kongsikan satu keadaan. Begini:

Satu hari aku pernah bercadang untuk membuat sebuah kolam renang. Kolam renang, bukan kolah atau kolam ikan. Jadi aku pun carilah seorang kontraktor yang pakar dalam pembuatan kolam ini. Idea dan design aku sendiri yang plan. Kerja kontraktor ini cuma jadikan idea-idea aku ini jadi realiti. Maka kerja-kerja pembinaan pun bermula.

Kalau dalam bahasa arab diorang panggil 'hamaam' rasanya. Mungkin merujuk kepada 'tempat mandi'. Setelah dua minggu, akhirnya siap juga kolam renang ini. Nak kata lawa sangat kolam itu sampai orang yang mandi petang ini boleh mati kalau tak datang lagi esok. Aku bukan nak tipu lah, tapi siap ada pokok rambutan bro! Buah mangga kau boleh petik sambil makan dalam air saja.

Nak kata cantik, dah cantik. Nak kata besar, dah terlebih besar pun. Aku fikir ada satu benda saja yang kurang dengan kolam aku ini. Kalau dah dapat mandi kolam besar, air jernih, design cantik tapi kalau rasa 'tak selamat' tak boleh juga kan. Jadi aku kena terfikir untuk meletakkan syarat2 dan peraturan menggunakan kolam renang. Antaranya:

1) Anda dibenarkan mandi dimana-mana tempat yang anda suka kecuali di kawasan wanita bagi lelaki dan sebaliknya.
1) Anda dibenarkan memakai apa-apa jenis pakaian asalkan tidak menampakkan aurat.
1) Dilarang membuang apa-apa jenis barang yang anda tidak suka ke dalam kolam.
1) Dilarang terjun, kecuali di pada papan anjal anda bebas melakukan apa-apa jenis gaya.
1) Sila jaga kebersihan kolam kita.

Persoalannya, adakah tindakkan aku meletakkan peraturan ini di kira 'tidak patut'?

Banyak sangatkah peraturan yang aku bubuh, sampai diorang kata aku ini 'ketat'? Apakah diorang itu buta atau masih belum melihat betapa banyak lagi benda yang aku bebaskan. Aku bukannya ingin menyekat 'kebebasan', aku cuma nak menjaga kemaslahatan sesama pengguna saja.

Kalau semua benda nak bebas, kita tak boleh hidup bermasyarakat. Serius tak tipu. Kalau asyik fikir nak semua benda bebas, kau buatlah kolam renang sendiri, tak usah dok cari kolam renang free. Kencinglah dalam kolam sendiri, bukan orang lain tau.

OK. GUA NAK EXAM, TOLONG DOAKAN GUA DI SINI. INI CERITA TIPU 100%, HARAP MASING-MASING AMBIL IKTIBAR...smiley skt. xD. Ini ada gambar kolam tu, time ini buah durian pun tak sempat tumbuh lagi. Itupun kalau ko percaya.


0 comments:

Post a Comment