Monday 19 March 2012

Larian Aku & Larian Kita

30 Mac 2012

Aku tak tahu macam mana nak describe, tapi tarikh yang tertulis dalam bilik aku ini sedikit sebanyak mengganggu. Mengancam semangat kelelakian aku. Lebih kurang 10 hari lagi untuk kita berjumpa. Entahlah, aku masih belum rasa takut dan... Selagi aku tak rasa takut, aku tak akan tertekan untuk bekerja keras.

Macam tak betul je ayat kau.

Masa tahun 1 dulu aku pernah masuk acara padang (800O M). Jarak satu pusingan padang adalah 400 meter. Makna kata kena pusing padang 20 kali. Cuba try buat dulu! True, memang susah nak buat 20 round. Sebab itu aku buat 2 round je, lagipun kalau ikut logik memang kena lari 2 round je. Maafkan typo, ‘800 M’. Exaggerated sikit.

Daripada 6 orang yang bertanding, 4 orang termasuk aku adalah batch tahun 1. Malangnya aku kalah, dapat no 4. Kedudukan no 1,2,3 semuanya budak batch aku. Saja bagi peluang diorang menang. Cukuplah dapat satu pingat.

“Aku tak akan kalah, sebab aku kena jadi lebih baik dari dulu.”

Aku letakkan azam itu pada tahun ini. Biarkan ia memacu aku menjadi lebih baik. Tapi kali ini aku masuk 1500 M. Dua kali ganda dari dulu. Yosh! Aku rasa ada sesuatu yang akan berlaku pada tarikh ini. Perubatan Sport’s Day? Oh, yeke...

Seorang pelari seharusnya ada cita-citanya yang sendiri. Sesuatu yang menyebabkan dia perlu berlari. Orang yang berlari kosong tidak akan peroleh apa-apa selain penat, membuang masa dan tenaga. Tapi orang yang berlari dengan cita-cita akan gembira bila menamatkan pelariannya.

Si kosong meraikan kekosongan (tak ada apa-apa), manakala si cita-cita meraikan pencapaiannya.

Cerminan untuk diri aku juga, seorang pelari perlu ada beberapa perkara untuk membuatkan dia berjaya. Kalau dalam berlari cuba praktikkan, dalam kehidupan seharian kita boleh variasikan

1)cita-cita/matlamat
2)pemangkin/sokongan
3)persediaan/taktik
4)usaha yg berterusan

Pesanan aku untuk para pelari (kamu le tu) sekalian:

“Kalau merangkak itu perkara yang paling termampu untuk kita buat buat masa ini, merangkaklah! Paling tidak pun kita masih maju ke hadapan, bukan berhenti.”

**********
و سارعوا إلى مغفرة من ربكم وجنة عرضها السموات و الأرض أعدت للمتقين 

"Be quick in the race for forgiveness from your Lord, and for a Garden whose width is that (of the whole) of the heavens and of the earth, prepared for the righteous." (Ali-Imran:133)


2 comments:

nice intro :)
 
haha, nyah... cmna duduk sana? no tel, pakai no yg lama ke?
 

Post a Comment