Monday 25 April 2011

Kecundang


Aduh, kenapa dengan aku ni? Aku mesti berubah. Mulai hari ini aku akan sentiasa taat kepada Allah. Aku ingin menjadi seperti mereka.

Itu suatu ungkapan pada hari manusia melihat keajaiban. Penuh semangat manusia melafazkan, inginkan perubahan. Mereka menanam azam berusaha untuk mengenal tuhan. Semoga dengan usaha yang mereka ada, tiada lagi keraguan, tidak akan lagi berpaling kebelakang.

Mereka terlupa. Tuhan itu membolak balikkan hati.

Hari demi hari telah pun berlalu, tetapi manusia masih lagi sama. Mereka yang dulunya duduk, masih lagi terduduk. Ada yang berazam untuk bangun, tapi masih lagi berbaring. Usaha mereka terhenti di tengah jalan. Kini mereka kembali seperti hari sebelum. Mencari datangnya sinar cahaya kedua.

Sometimes we wish to be like them. They are the one who close to God where their goal is only to seek for His blessing. On top of this pursuit we are trying to achieve the best condition of Iman by betting the hardest effort that we could. We keep on struggling. At last what we got in our hand was just a failure.

Duduk dan istighfar. Fikir kembali. Baru kita jumpa di mana salahnya. Rupa-rupanya dalam usaha mencari kebenaran dan istiqamah juga memerlukan pertolongan. Kita sering lupa, hatta dalam berusaha mentsabitkan diri pun kita lupa pergantungan kita dengan tuhan.

Disebabkan terlalu percaya dengan amalan, kita kejar segalanya sendirian. Malangnya apabila terjatuh, tiada siapa yang akan tolong kita bangun semula.

Berjalanlah dengan tuhan.

2 comments:

tahniah atas khabar berita yang terbaru
 
anonymous: khabar apa? tak faham...
 

Post a Comment