Friday 25 March 2011

Sesat



Suatu petang yang mendamaikan kembali bertandang. Kepulan awan di kota Iskandariah semakin hari semakin mengasingkan diri. Itulah, tanda-tanda langit yang semakin terbuka menyambut kedatangan musim panas di tahun dua. Selang-selang masa angin laut datang menerpa. Sedikit terubat derita panas menjelang senja. Kelihatan seorang remaja sedang duduk membentangkan pandangan melepasi lautan.

Pada waktu-waktu sebegini, Bakhry sering mengambil masa untuk bersahaja memandangkan universiti masih belum bermula. Waktu petang kebanyakannya diisi dengan aktiviti riadah memerah tenaga. Dia terpaksa mengambil langkah berjaga-jaga, takut-takut status “berisi” jatuh menimpanya. Bahkan pada tahun ini dia berazam agar gelaran olahragawan menjadi miliknya. Namun hari ini dia sekadar meluangkan masa membebaskan minda.

Orang ramai sibuk dengan rutin masing-masing. Ada yang sedang berlari-lari anak, ada yang sibuk menjaja, ada yang hebat bergambar, ada juga yang rajin mengulangkaji pelajaran, tapi semua itu tidak diendahkannya. Bakhry hanya tertarik pada keluasan laut yang terbuka. Pada pukulan-pukulan ombak dengan irama deruannya. Matahari pula dengan silauan yang bersahaja. Ketenangan yang sukar digambarkan.

Dia kemudian mengeluarkan sebuah buku. Tertulis di muka depannya “Angan-angan Dunia”. Tanpa berlengah dia mengambil sebatang pensel lalu melakar sesuatu. Sekali-sekala matanya menerjah lautan luas sambil jari menyikat anak janggut. Dia berfikir dengan teliti kemudian sibuk menulis kembali. Hampir sepuluh minit berlalu dan akhirnya... Siap!

Terlihat susun atur perancangan laluan hidupnya. Ada rajah perjalanan masa dengan target yang diidamnya. Ada jadual “Perlu ada & Perlu tinggal”. Bakhry turut memplotkan graf “years vs savings”. Itu carta kewangannya. Dia kemudian mengeluh kekecewaan. Walaupun kelihatan sarat dengan tulisan dan perancangan, namun realitinya jauh lebih padat dan tidak terfikir untuk direncanakan. Mungkin juga tidak akan kesampaian.

20- Olahragawan Alex...hahaha ini lawak
24- Graduated + (Nikah) ke (Motorbike)?
34- Tamat...tapi continue serve
40- 1 star jeneral...jeneral bhai!
49- Klinik sendiri, pakat dengan Nyah
55- Buka ladang haiwan, kebun
60- Retired lah. Cukuplah jaga cucu

Bakhry sedar. Dia hanya layak merancang. Selebih-lebih perancangan dan pelaksanaan bukan di bawah kuasanya. Bakhry menutup buku dan menyimpan semula pensel di dalam beg. Puas dia berfikir. Dia hanya perlu merancang yang terbaik dan berusaha untuk menjadikannya suatu kenyataan. Cukup! Bakhry cuba menggembirakan hatinya. Terlihat senyum tawar yang tidak bertahan. Dahinya kembali berkerut.

“Nampak senang, namun hakikatnya ia lebih dari sekadar merencana dan melaksanakan.”

Lamunan Bakhry terhenti. Dia tertarik pada sekuntum bunga yang tertanam di hadapannya. Maklumlah, keadaan tebing pantai yang bersimen dan berbatu amat sukar untuk memekarkan sekuntum bunga. Ia berwarna merah hati. Bakhry merasa kasihan melihatnya. Walaupun ia hidup bahagia, tumbuh kembang dan mekar indahnya. Cukup matahari dan airnya, bahkan dapat pula menikmati pemandangan laut dan matahari yang indah. Namun ia jauh terpisah. Bersendiri dan tidak ditemani. Kasihan.

“Apa gunanya hidup sebegini?” Bakhry berfikir sendiri.



Dia kesal. Dirinya masih jauh lagi dari mengenal tuhan. Dia terlupa untuk melakarnya dalam perancangan hidup. Walhal itulah titik-titik yang akan menggarisnya kepada semua lakaran. Ilmu yang diserap selama setahun di bumi Mesir tidak langsung membawanya kepada tuhan. Lihatlah! Masih lagi menderhaka kepada ibu.

Bakhry menjejakkan kaki ke sekolah agama bermula dari tingkatan satu. Pada awalnya dia masih terbawa-bawa sifat buruk sekolah rendah. Namun, dia semakin terdidik dengan pembawaan Iklim Deeni di sekolahnya. “berilmu beriman beramal”. Dia berusaha menggugurkan sifat mazmumah sedikit demi sedikit. Rasa cinta dan kefahaman kepada tuhan pula semakin utuh. Di sana, ramai pelajarnya yang rindukan pelukan tuhan. Bakhry tidak terkecuali dari mereka.

Di tingkatan empat, Bakhry telah berpindah ke sekolah baru. Sekolah yang dimasukinya itu tidak asing lagi di mata Malaysia. Lambakan manusia sudah tentu pelbagai ragamnya. Bakhry mula mengenal dunia dan isi tarikannya. Di sana, kisahnya berbalik. Ukhwah dipisahkan dengan hidup ber”squad”. Kawan pula berkorban demi menyakiti rakan. Yang berpangkat itu paling bermartabat, yang merendah diri itu hina, paling laku dibuat jahat. Manisnya dunia mengaburi indah akhirat.

Bakhry diberi peluang memilih sama ada mahu ke Russia, atau ke timur tengah. Dia tidak beristikharah langsung, lalu terus memilih untuk ke sini. Dia juga tidak mempunyai alasan teguh untuk itu. Yang pasti tanah di sini lebih kuat menariknya. Kini dia perlu berdiri sendiri.

Pengalaman di kedua-dua sekolah digunakan sebaiknya. Dia rindu untuk mengenal Islam. Pada masa yang sama dia cintakan kegembiraan dunia. Dia sedar hidup ini adalah perihal membuat keputusan sama ada meneladani yang baik atau terus berlaku jahat. Melihatnya dirinya sekarang amatlah jauh dari mengenal tuhan. Malah tidak merasa sedih melupakanNya.

Terlintas di fikirannya kata-kata ustaz Qarafi.

Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap suatu kaum maka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia...13:12

Kata-kata itu bagaikan jatuh menimpanya. Dia merasakan ‘orang yang dikehendaki keburukan’ adalah dirinya sendiri, dan dia tidak berkuasa untuk mengubahnya. Apalah harga segala amalan dan usahanya untuk mendekatkan diri kepada tuhan melainkan sia-sia. Mengapa perlu berusaha sedangkan kesudahan itu dari tuhan?

Tanpa berlengah Bakhry mencondongkan badannya sedikit kemudian memetik kuntuman bunga dihadapannya. Lama dia merenung bunga yang sudah di tangannya. Fikirannya bercelaru dan dia buntu. Sedikitpun tidak tertarik pada bunga itu lagi. Tanpa berfikir panjang, dia mencabut kelopak bunga yang pertama dan berkata, “Syurga”. Kemudian mencabut yang kedua sambil berkata, “Neraka”. Nafasnya turun naik. Dia terus menguraikan kelopak bunga itu satu persatu.

“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
......

“Kenapa?”

Bakhry terhenti. Matanya bagaikan tidak percaya akan apa yang dihitungnya. Adakah ini juga satu ketentuan? Kenapa harus jadi bergini? Ditangannya berbaki kelopak bunga yang terakhir. Bakhry mengepalkan tangannya. Bunga itu hancur dalam genggaman.

Lafaz Istighfar diulanginya beberapa kali. Dia meyakinkan dirinya agar sentiasa berserah diri kepada tuhan. Jangan sesekali berputus asa kepadaNya. Muhasabahnya petang itu lebih panjang. Mungkin sudah terlalu lama menjauhkan diri. Cukuplah selalu melanggar perintahnya. Kita perlukan masa untuk mendekatkan pula diri kepada tuhan.

“Tuhan itu tidak zalim”.

Bakhry menanam semangat. Ayat ke-11 dari surah Ar-Ra3d itu bermain-main di mulutnya. Sesekali bacaannya kuat, ada pula perlahan. Dia meneliti semula maksudnya. Bukankah tuhan sudah berfirman bahawa dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang? Seharusnya dia semakin tenang.

Tiba-tiba, Bakhry terfikir sesuatu. Dalam ayat itu dinyatakan bahawa orang yang Allah menghendaki keburukan ke atasnya tidak akan ada sesiapa yang dapat menolaknya. Benar! Walaupun mereka berusaha ke arah kebaikan, tetapi tuhan menetapkan keburukan untuk mereka. Maka kepada mereka hanyalah keburukan.

Tetapi sambungan pada ayat yang sama, ‘tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia’.

“Tidak ada pelindung... Bagi mereka... Selain Dia. Kenapalah aku tak berfikir? Benarlah tuhan itu tidak zalim.”

Hatinya tiba-tiba menjadi tenang apabila memikirkannya. Ayat itu benar-benar membenamkan kebuntuan di hatinya. Keburukan itu datang dariNya dan hanya Dia yang dapat menolaknya. Kepada Allah segala perlindungan diserah. Bakhry masih belum berpuas hati lalu dia mengeluarkan Al-quran bersama terjemahan. Dia menyelak helaian-helaian mashaf mencari surah yang ke-13 itu. Alangkah terkejutnya Bakhry apabila mendapati dalam ayat yang sama terdapat jawapan untuk kesulitannya.

Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kamu sebelum mereka mengubah keadaan mereka sendiri...

Sebagai hamba, kita hendaklah berusaha mendekatkan diri kepadaNya. Lebih-lebih lagi kita yang memang nyata jauh untuk mengenalNya. Kita bukan menunggu hidayah tetapi perlu mencarinya. Kita tidak boleh hanyut dalam dosa, sebaliknya berusaha keluar daripadanya. Bukan pahala dan dosa yang dikira untuk peroleh syurga. Hakikatnya hanya redha tuhan. Kita hanya berusaha, dan jangan sekali berputus asa.

Kalau kita lebihkan pencarian cinta kepada manusia, maka cinta manusia belum tentu kita dapat. Kalau kita lebihkan pencarian cinta kepada tuhan, maka cinta tuhan sudah tentu berbalas malah lebih tinggi dari cinta kita

6 comments:

Assalamualaikum org jauh..^_^

tersedak org baca part planning umur 49 tahun.huhu..

jgn sedih2..Allah tu ada selalu..

tinggal kita je utk bergerak ke arahnya..

"Siapa yang bergerak ke arah Allah, Allah akan tunjukkan jalan-jalannya..." [Ar-Rum 30:69]

luv u always,
Nyah.
 
waalaikumussalam... ^_^!
haha..jgn tkejut, ni xkonfem lg.
thanks, duk baik2 yok kat sne

smoga d mudahkn sgala urusan!
 
nice post. jgn risau dan bimbang. Allah itu Maha Mengetahui. hati siapa yg benar2 berusaha utk mencari hidayahNya. Dia tidak zalim. Dia Maha Memberi pd hambaNya yg berusaha mencari hidayahNya, berusaha mencari redhaNya, dan berusaha mencintaiNya. [28:56] selamat berusaha!
 
anonymous: syukran
 
whoa?
 
salam..
like this post
jazakallah khairan
=)
 

Post a Comment