Thursday 23 September 2010

Masa Tidak Sama



Sijil Pelajaran Malaysia

3 hari lagi.

“Aduyai, rilek lah... ad lagi 72 jam, banyak tuh. Buat pa nak kalut2.”

Macam tulah kalau nak peksa. Tak kesah la PMR ke, SPM ke, takpun masa ambil ujian sem. Ramai yang mempraktikkannya hinggakan masa yang berbaki untuk menghantar kerja khusus pun turut “dipanjangkan”. Kamu, mungkin sudah lali dengan perkara ini. Maksud kami, (melengahkan kerja) oh tidak, memanjangkan masa.

Pakar motivasi mahupun pakar psikatri tiada pulak memberi penerangan mengenai hal ini. Selama kami hidup tak pernah dengar pun. Kalau ada pun yang Dr Fadhilah Kamsah pernah bagitau, bagi setiap perkara, kita perlu membuat persediaan. Itu je kot. Takde pulak perihal memanjangkan masa, yang pada hakikatnya sama.

Indescribable phenomena.

Mungkin ada juga kebaikannya. Sebab bagi kami, apabila kita “memanjangkan” tempoh masa ni, kita sebenarnya telah membesarkan skop masa, (macam zoom lah). So, Kita akan nampak segala perkara yang kecik2. Everything akan menjadi terperinci.

Pernah guna windows movie maker? Baru2 ni kami ada guna dan ada kaitan dengan isi post kali ni. Kalau kita tengok kat dia punya timeline, dia ada bagi kita option sama ada nak zoom outline ataupun tidak. Bila kita zoom, rasa lagi senang kita nak tengok slide transition, in and out, masa slide berapa saat dan macam2 lagi.

Sama macam hidup kita. Contah kalau nak exam, kita zoomkan masa. 3 hari jadi 72 jam, takpun kalau nak rasa lagi lama ambiklah 4320 minit. Fuuh, satu masa yang lama, kan? Hakikatnya sama, cuma nak bagi kita lagi terang dengan pengurusan masa kita. Dengan itu, kita tahu kita nak tidur brapa lama, makan brpa lama, sembang2 + jalan2 + chatting lagi. Kan? (Solat brapa jam?)

Entahlah, macam mana nak terangkan pun xtahu. Meseg dia, kita zoomkan masa ni adalah untuk bagi kita senang, dan bersedia sebab kita tahu masa kita pergi ke mana semuanya. Mungkin pada masa yang sama release tension sikit, adalah sikit. Sebab hati kita senang, rasa macam lama lagi masa tu.

Tapi pada hari ini kami cuba sekali lagi menggunakan kaedah ini. Baki yang tinggal cuma tak sampai satu hari. 10 jam sahaja. Ok, cuba zoomkan masa:

1) 600 minit = Kalau tengok contoh kat atas tuh, ada banyak minit. 4320 minit, ribu2 angka dia. Tapi contoh yang ini, ratus je. Dah la minit. Tak rasa lama lagi pun.

2) 36000 saat = Oooh...nampak je macam banyak, tapi still tak rasa lama. Sebab dia guna saat. Jarum saat dah la bergerak laju, laju daripada jarum minit. Waaa!!

Tak boleh guna.

Makna kata, masa adalah sama saja. Tak boleh nak tukar 1 minit jadi 60 minit. Kalau nak tukar pun jadi 60 saat. Be prepared.


Oh. ya-> Untuk kau

Hey kau..

Selamat study..

Study paling baik..

Jaga yang perlu dijaga..


“Demi masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.”

Surah Al ‘Asr


(kenapa font xkluar warna nih?)

1 comments:

blk r egypt..
 

Post a Comment