Wednesday 17 April 2013

Dia yang tenat



Sangatlah benar katanya perihal iman manusia akhir zaman ini ibaratnya senipis kulit bawang. Apabila ditimbang iman Abu Bakar ra dengan iman seluruh manusia selepasnya sampai ke hari kiamat, maka berat lagi iman saidina Abu Bakar.

Mereka yang hidup di zaman manisnya perjuangan nabi tahu apakah yang dimaksudkan dengan tingginya iman, kemanisannya, benarnya janji Allah, betulnya apa yang nabi bawa.

Sebaliknya kita yang hidup di zaman ini, tahu sedar betapa nipisnya iman kita. Betapa jauhnya agama dari kehidupan kita. Betapa kecilnya watak iman dalam memanipulasi diri, betapa besarnya nafsu, akal.

Ada seorang hamba yang dahulunya pernah berdiri. Diceritakan suatu hari dia terjatuh, tapi untung kawannya menghulurkan tangan membantunya naik. Luka yang biasa.

Di kemudian harinya dia terjatuh lagi. Tapi kali ini luka, bukan calar-calar biasa. Dia tahu akan ada masanya dia akan kembali berdiri, seperti dulu-dulu. Malangnya bukan kali ini.

Dalam keadaan luka itu, dia hanya mampu mencermin sifat dirinya. Badannya kurang sihat, dia tidak berupaya bangun tanpa bantuan kawannya, apatah lagi untuk bangun dengan sendiri. Kesian, dalam keadaan luka itu dia terjatuh lagi.

Dia sakit, dia tahu dia tidak elok. Dia sakit tenat. Tapi hati degilnya cukup kuat. Dia keluar lagi untuk bertempur hari ini walaupun dengan keadaan yang begitu. Dan dia jatuh lagi hari ini. Sukar, ia cedera yang sukar di rawat.

Orang kata hidup ini ada turun naiknya. Dia menunggu saat itu bila akan tibanya, sambil berdoa. Dia tidak naik, malah terus jatuh, jatuh dan jatuh. Bilakah? Inikah yang dikatakan selemah-lemah iman? Dia bertanya dirinya.

Dalam keadaan yang tidak semua manusia tahu, dia sentiasa berharap agar air mata kekesalan atas dosa-dosa dan perasaan untuk kembali berdiri akan menjadi saksi baginya.Bila ditanya nanti, pernahkah kau mencuba untuk bangun?  Harap-harap cukuplah ia sebagai jawapan.

Dirinya yang tenat, sentiasa menangis. Dia sedar siapa dia sekarang. Amat jauh dari siapa yang dia harapkan untuk menjadi. Tapi dia akan sentiasa mencuba dan berdoa,

Ya Allah, bantulah aku mengenalMu. Hanya dengan mengenalMu hati ini akan taat.

*aku tidak menulis ini melainkan hanya mengharapkan kebaikan untuk diriku dan orang lain.

2 comments:

mencoba dan terus mencoba..

berdoa dan terus berdoa... ^_^
 
haha, thanks syimi xD
 

Post a Comment