Thursday 13 October 2011

Memori (1)

Naiklah ikan, kesianlah dekat Kori.” Kata ibu sambil tersenyum kepadaku. Ibu tidak biasa menggunakan joran. Kebiasaannya dia hanya menggunakan gulungan tali pancing yang disangkut mata kail.

Itulah, tukang pancing pun busuk tak nak mandi. Ikan pun tak nak naik lah.” Aku membalas gurauan ibu. Ketika itu aku sedang memasang umpan di mata joran.

Tiba-tiba joran yang aku pasang tadi mengena.

Kori, ikan makan tu. Tunggu dia tarik sekali lagi.” Ibu mengingatkan aku sebaik melihat joran yang disentap ikan.

Wush, ikan besar ni! Siakap-siakap. Jenahak-jenahak.” Kataku lagi dengan riak yang terlalu gembira.

Kili digarau sederhana laju. Takut perambut putus, biasalah ikan besar menyentap kuat.

Ada ikan. Ada ikan.” Aku takjub, seronok dapat bermain dengan ikan.

Wah, ikan duri lagi. Boleh tahan besar jugak ni. Dia tak sempat nak telan umpan habis-habis. Tersangkut dekat mulut.

Jadilah, daripada.....

Segalanya terhenti. Warna-warna itu menjadi semakin putih. Gelak tawa ibu, dan saat-saat itu meninggalkan aku dalam keadaan yang kaku.

5.00 pagi Iskandariah. Ibu tiada. Aku bermimpi lagi. Walaupun aku sedih, tapi cukuplah tuhan memberikan aku peluang untuk duduk di dalam mimpi.

Ditemani.


2 comments:

homesick nampak... ^_^
 
haha...biasa la, homesick tandanya aku anak yg sihat!
 

Post a Comment