Saturday 15 October 2011

Bandingan Pokok : Cinta

Muhammad, pelajar tahun satu UITM Puncak Alam. Sudah dua hari dia tidak mandi, dan genap seminggu dia tidak berkata apa-apa. Makan tengah harinya juga tiada selera. Dia mengalami kemurungan yang teruk. Remaja itu kini sudah hilang pemacu dirinya. Gara-gara putus cinta.

Dia singgah lagi ke sini. Seolah-olah ada tarikan yang mendesaknya ke mari. Selalunya di taman inilah dia akan duduk bersama-sama. Kawan yang juga teman rapatnya, Nurul. Kenapa setelah 3 tahun mereka saling memahami, baru kini timbulnya masalah tidak serasi? Apakah faham itu hanya pura-pura semata?

“Aargh..” Dia menumbuk lagi pehanya. Geram dengan keadaan yang tiba-tiba mahu membunuh jiwanya.
“Kau penipu. Perempuan macam kau memang tak tahu menghargai.”

**********

“Pak cik, apa pandangan Pak cik tentang cinta?”

“Cinta. Cinta itu ibarat pokok.“
“Semakin kita beri baja dan air, semakin besar pokok akan tumbuh.”

“......”

“Kerja Pak cik cuma berusaha saja. Pak cik suka tengok pokok-pokok yang pak cik bagi baja, yang Pak cik jaga tiap-tiap hari hidup. Tumbuh membesar. Tapi Pak cik tak pernah lupa, yang memastikan pokok ini hidup bukan kerja pak cik.”

“Kalau kita baja macam mana sekalipun, bila tuhan kata tidak, takkan hidup juga. Tanah yang mati. Kalau tak ada benih sekalipun, tak diberi baja dan air. Bila tuhan mahu, hutan pun mampu tumbuh.”

“Cinta. Semakin kita sayang, makin kita beri segala pengorbanan. Semakin besarlah harga cinta kita. Tapi, itu bukannya tiket untuk kita beli hati manusia.”

Nama, watak dan cerita hanya rekaan.


8 comments:

terbaik! [lagi dan lagi]
mcm ibu slalu kate...
smuanya takdir Tuhan...kalau ade jodoh tak kemana...
^^,
 
yeah.. kak long menang lagi, commenter no 1. haha, org saja post pasal ni sbb tiba2 trfikir. tak ada niat lain OK...
 
wah!!.. mmbr sorg ku ni dah mula mengorak langkah...

moga Allah permudahkan urusan kamu yg akhi..

x lama lagi la ni..
 
adoiyai... cuba baca komen aku yg kat atas, "takde niat lain". cuma terfikir je. Aku xleh syimi, xhebat mcm mung lg!
 
mungkin wanita tu nak jadi pokok kaktus dulu.
 
ooo..kaktus? tak penah tanam kaktus lah.. kenapa ye dengan kaktus?
 
kalau tengok pokok kaktus tu, ada bunga kecik2 kat celah2 duri tu. bunga kaktus cantik. bila orang nak sentuh bunga tu, terkena duri dulu. macam tu la hidup. nak dapat sesuatu bukan mudah. tapi kalau kena cara dan usaha yang kuat, insyaAllah, Allah akan bagi. kita merancang, Allah pun merancang tapi sebaik-baik perancang adalah Allah.
p/s: post asyik pasal cinta je. cuba flexible tajuk lain. lepas ni, kena cari kaktus kat kedai bunga. kat syari2 abu ir.
 
cactus-bunga-duri-susah-usaha-dapat... ok, thanks for the info..

p/s: Dah takde tajuk lain. Rasanya tajuk 'cinta' ramai yg suka baca. So, lebih kurang gaya penarik la... xpe2, lain kali BuDaK buat post yg jauh sikit dari cinta.
 

Post a Comment