Saturday 2 November 2013

Hidup Umpama Dedaun

(repost.dah takde modal :D)


Tengok! Ini dia. Dahulu ia pernah berada di atas pokok. Tinggi melangit untuk kita mendongak melihatnya. Berpuluh-puluh hari yang lalu, hidupnya bermula daripada sekecil-kecil duit sekupang. Hari demi hari ia bertambah besar dan usianya semakin matang, malah bentuknya juga menjadi semakin panjang. Hinggakan pada suatu masa saiznya menyamai sebuah tapak tangan.

Hari ini? Tertutup sudah pintu sejarah hidupnya. Tercabut sudah nyawa dari ibunda. Tubuh yang coklat kekuningan itu terbang dibawa angin. Terbangnya bukan semakin tinggi, tapi meletakkannya bermakam di bumi. Ingat, si pengemis yang berteduh suka memerhati. Kadangkala, kisah daun sebegitu mampu memberi seribu inspirasi. Dalam kepenatan ada peringatan buat diri.

Ini cebisan daun yang mati. Reput, berlubang, kering, terjatuh dan rapuh. Kerut dan urat-urat tuanya begitu jelas ketara. Sekali digenggam ia hancur seribu. Dia mencapai daun yang lebih muda. Kasihan, bertemu ajal tatkala masih muda. Si pengemis tahu, asal hidup daun itu bukan di tanah. Nun tinggi di atas dahan itu lahirlah ia. Jutaan saudara maranya banyak berjasa buat pengemis. Buat teduhan dan singgahsana yang semulajadi.

Segala yang jatuh menyembah bumi hari ini, dahulunya pernah merasai tingginya langit. Pernah juga merasa ancaman serangga menggigit. Baru dia tahu, perit rupanya hidup. Bukan sekadar enak menjamah matahari. Tidaklah semudah menghirup air dari bumi. Mereka juga diuji. Luruh. Gugurnya sedikit-sedikit ketika ditiup angin. Tapi jatuhnya berganti. Kini mereka juga daun-daun yang hidup dalam generasi alaf baru.

Hanya mereka yang terdahulu tahu kisah pohon yang lalu. Wajah mereka serupa, tapi tidak bererti mereka sama. Al Baqi itu hanya layak untuk yang Esa. Daun juga tidak menyangka bila Izrail akan berkunjung tiba. Tidak semua berakhir dengan usia tua, ada yang ditimpa malapetaka. Disentap manusia. Ada yang diserang penyakit, tersumbat salur xylem phloem. Tidak lupa juga ada yang menjadi buah rezeki kepada binatang herbivor juga omnivor.

Mereka terus diganti, dan berganti baru. Dahan ini tidak pernah kosong dengan penghuni. Hanya bangkai lama dari tubuh nenek moyang mereka menjadi pengajaran buat diri. Menjadikan di daun hamba yang paling bijak di antara mereka dengan melazimkan diri mengingati mati.

Akhirnya, kitaran ini pasti akan terhenti. Tiada lagi pengganti setelah daun terakhir mati. Pada saat itu bumi yang mereka duduki telah lanjut usianya. Akibat terlalu asyik mengejar langit, mereka merasa puas apabila berdiri semakin tinggi. Mereka terleka. Dahan yang mereka duduki juga tidak bersifat abadi. Maka di situ bernoktahlah kisah pohon yang tinggi.



Orang yang bijak adalah orang yang mengingati mati dan bersedia menghadapinya...kan?

2 comments:

dalam dok exam tu, sempat lagii
 
haha ini repost je cik anonymous. tp bila baca balik, macam nasihat kat diri sendiri.
 

Post a Comment