Thursday 24 February 2011

M.A.R.A.H


Bila difikir kembali, marah adalah suatu perasaan sebaris dengan gembira dan sedih. Tuhan menjadikan hidup ini lebih berwarna dengan lahirnya perkara-perkara sebegini. Terlalu suram hidup ini jika si ibu tidak gembira apabila si anak mentaatinya. Terlalu kosong dunia ini jika pemergian seorang ayah yang disayangi tidak mendatangkan hibanya hati apatah lagi air mata yang menangisi. Terlalu kosong dunia ini jika kita hanya membiarkan musuh memijak agama yang kita anuti tanpa wujud rasa geram di hati.

Di sini cuba kita perhati, penciptaan warna-warni dalam kehidupan. Sebagai contohnya marah.

Benci. Geram. Dendam. Bila marah, segalanya akan berubah menjadi buruk. Baik dari segi perwatakan, perubahan wajah mahupun perubahan kondisi. Marah didatangkan sebagai jodoh yang secocok sebaik kita dirudung sesuatu yang kita tidak suka, yang hadirnya membebankan kita. Dada akan berombak, otot-otot muka akan contracted. Gigi mencengkam kuat, muka akan bertukar merah.

Orang yang berilmu bilamana dia marah, bicaranya pasti tak setanding ilmu yang dipelajarinya. Seorang lelaki pertengahan usia, berambut botak tengah, keluar rumah dengan kain pelekat dan tidak berbaju. Dari tadinya sibuk memekik,  melolong, menjerit hingga hampir ranap gegendang telinganya gara-gara ikan akuariumnya dimakan kucing jiran tetangga. Ramai yang menyangka dia sebenarnya bekas jurucakap radio terkemuka yang diserang penyakit gila. Tapi hakikatnya dia seorang professor Anatomy di universiti ternama.

Sesetengah orang dikurniakan riak wajah yang tenang (cool). Siapa yang terkena panahannya pasti akan hilang rasa benci.Aku pun turut rasa kagum  kepadamu. Tapi setenang mana pun wajah kamu, kalau gagal mengawal marah maka tercabutlah rasa tenang yang pada awalnya memukau. Itu untuk mereka yang berwajah tenang. Kalau kurang handsome lebih baik jangan marah.



Perubahan kondisi atau suasana. Ia boleh digambarkan sebagai kesan dari aura kemarahan yang dibawa seiring dengan kita. Biasanya lahir dari percakapan, dan perbuatan. Aura pengaruh dan kesannya memang jelas. Contoh yang sering berlaku. Dalam bola akan ada miss dalam menghantar bola. Awalnya memang kita mampu mengangkat tangan dan berkata “takpe”. Tapi bila dah minit ke 79. Mampu lagi ke?

Masa itu, mulut akan bercakap mendahului apa yang kita fikirkan. Kemudian akan terbawa-bawa dalam perbuatan. Contohnya menendang batu, menghempas pintu, menumbuk dinding, ataupun memberi isyarat jari hantu. Aura yang memberi pengaruh memang dapat dilihat masa itu. Nak main pun dah rasa “down”. Ada pula yang ter”influenced” makin nak marah-marah. Mulalah tak nak passing bola kat orang. Masa tu, nampak sangat adanya aura marah (kawasan kosong) kat sekeliling dia. Akhirnya, salah menyalah akan berlaku.

Dalam sedih, lebih kurang jalan ceritanya. Datang dari peristiwa yang tidak menyenangkan. Kita tidak akan suka dengannya, tetapi terpaksa merelakan. Cerita utama adalah berkaitan marah.

Jangan marah dekat post ini.

Orang yang gagah adalah orang yang dapat menahan dirinya ketika marah.

0 comments:

Post a Comment