Friday, 8 April 2011

Manusia Membinasa

Ini cerita panjang yang mengarut. Bukan realiti.

**********


Pukul 6.30 pagi jam locengnya berbunyi. Bukan berbunyi sekali, tetapi berbunyi lagi. Akhirnya Azrin tersedar dan membuka mata. Lampu sudah pun terpasang. Cukup terang untuk menyinari seluruh isi dorm Al Bujairami. Cuma di bahagian atas katilnya sahaja malap. Rosak.

Azrin mencapai jam yang terletak di hujung kepalanya. Dia bingung, kenapa jam yang dikunci pukul 5.30 pagi, baru berbunyi pukul 6.30 pagi? Dia membiarkan soalan itu bergantung, dan akan dijawab bila tiba masanya. Semasa hendak meletakkan jam itu semula ke tempatnya, genggaman Azrin terlepas. Jam loceng yang baru berusia 2 minggu itu jatuh menyembah lantai.

“Aaaaahhhh...”. Gemuruh satu asrama.

“Pecah lagi? Ok lah tahan dua minggu. Kalau tak seminggu je.” Naim, kawan sebiliknya yang paling banyak bercakap. Suka mencari titik untuk bersuara daripada diam tidak berbuat apa-apa.

Azrin kecewa buat sementara. Menjadi hobinya membeli jam setiap awal minggu dan pecah di akhir minggu yang sama juga. Dia tidak kisah, jam loceng banyak yang murah. Lusa boleh keluar asrama, beli jam baru. Suasana bilik amat terang mengganggu matanya. Tangannya pantas menggapai muka, lalu menyapu seluruh matanya. Rasa sejuk meresap ke wajah. Sejuk menggigit yang luar biasa.

“Ya Rabb!”

Kesian Azrin. Baru celik mata sudah dianiaya. Tangannya penuh dilumur ubat gigi. Patutlah sejuk dan lembap. Matanya mula pedih dan kemerahan, air mata pula mencurah mengalir. Dia tidak mahu keadaan menjadi lebih teruk. Sebelum terlambat, lebih baik dia cepat bersihkan dahulu kesan ubat gigi yang melekat di tubuhnya.

Pantas dia membuang selimut. Membangkitkan tubuhnya untuk duduk. Keadaan bilik diperhatikan sekilas lalu. Ada ahli bilik yang sedang menyapu, ada pula yang tengah menyarung baju. Kakinya meraba-raba mencari selipar. Syukur, dapat bangun dengan penuh tenaga serta tubuh badan yang masih sihat.

Azrin memicit-micit sendi-sendi jari tangannya. Puas. Ketika memalingkan badan merenggang sendi-sendi tulang belakang, dia terlebih pusing. Akibatnya dia kejang 10 saat, nafas tak dapat ditarik dengan betul. Setelah mendapat sepenuh kesedaran, dia cuba berdiri. Belum sempat berdiri meluruskan otot kaki, kepalanya sudah terhantuk melanggar besi katil.

“Aduh, astaghfirullah!”

“B*ng*ng, aku tengok ko tiap-tiap hari macam ni. Rosak jugak kati aku nanti.” Itu kata-kata Amirul, katil-mate Azrin. Mereka dari tingkatan satu tak pernah berpisah katil. Setiap tahun mereka bertukar tingkat sahaja.

“Takpe. Kalau rosak pun mungkin kepala aku je. Katil ni ada warranty, boleh tukar.” Azrin membalas sapaan rakannya.

Tanpa membuang masa Azrin mencapai tuala dan alat mandi. Semua peralatan mandi diletakkan di di dalam gayung. Azrin melihat ubat giginya tiada. Cari dan cari, akhirnya dia jumpa. Malangnya ia sudah disapu ahli bilik yang bertugas. Hendak dipungut semula, mungkin tidak perlu. Lagipun ia sudah habis dilumur ke badan pemiliknya.

“Nah, pinjam aku punya. Nak bagi habis pun tak apa.” Ini pula Faris. Seorang yang terkenal dengan sifat bakhil. Maggi kari sekotak belum tentu dapat dikongsi seluruh ahli bilik. Kalau malam-malam, sanggup makan di dalam bilik basuh sambil tutup lampu. Kalau orang datang, dia akan sorokkan maggi dalam baldi. Kalau siang-siang, makan dalam tandas pun boleh jadi.

“Oh, thank you.” Azrin hanya mampu berterima kasih. Itupun setelah 2 minit terpaku.

Dengan tuala yang tersangkut di atas bahu, sambil tangan kanan membawa gayung mandi, Azrin melangkah laju ke bilik mandi. Gayung mandinya sedikit ringan, mungkin dia tercicir sesuatu. Puas dia mengelak dari melanggar junior-junior yang sudah siap mahu ke padang. Tidak perlu risau, tandas biasanya kosong ketika ini. Adapun mungkin beberapa orang. Boleh dikira dengan jari.

“Azrin, semalam kan...em, takpelah.” Kawannya tidak sempat menghabiskan ayat dan terus beredar. Sememangnya ada sesuatu yang ingin dia beritahu. Azrin tergesa-gesa. Dia tidak dapat memberikan perhatian kepada kawannya tadi.

Ubat gigi diambil. Penuh cermat Azrin memerhatikannya terlebih dahulu. Jarang Faris memberi pinjam barangnya. Dia bukan mahu berburuk sangka. Cuma lebih berhati-hati. Dia membuka penutup dan memicit isinya sedikit keluar, putih. Benar, ia memang ubat gigi. Walaupun ragu-ragu, Azrin tidak mahu berfikir lagi. Orang dah memberi, lebih baik kita pula merasa.

Dia meletakkan ia sedikit sahaja ke atas berus gigi. Memang itu yang dia lazimkan, berjimat. Terima kasih kepada Faris, ubat gigi yang diberikan memang wangi. Dia pernah mencium bau seperti ini. Azrin senyum tak percaya dengan kelakuan aneh kawannya. Baru saja dia memasukkan berus ke dalam mulut, dia sudah tidak sedap hati tetapi dia terus menggosok lagi.

Azrin melihat cermin di hadapannya. Dia membuka mulut seluas-luasnya bagi menampakkan gigi. Pelik, buih sudah penuh satu mulut, sedangkan dia baru mula menggosok. Selalunya ubat gigi tidak kuat berbuih. Tiba-tiba dia teringat sesuatu. Azrin merenung gayung mandinya. Memang sah! Itu bukan ubat gigi, itu syampu Dove miliknya. Dia memuntahkan kembali  isi mulutnya. Air sink dibuka.

“Terima kasihlah Faris.”

Dia sudah lewat. Azrin tidak mahu termanggu lebih lama. Dia masuk ke dalam bilik air kecil yang hanya muat untuk seorang. Di dalamnya cuma wujud pancur air dan sebuah pintu sahaja. Bilik air mereka begitu. Azrin segera membersihkan diri.

Selesai mandi, Azrin berjalan pulang ke bilik. Dari tingkap, dia tertangkap wajah Faris yang sedang tersenyum kepadanya. Masuk sahaja ke dalam bilik, dia hairan. Ahli biliknya yang sedang menyapu tadi masih menyapu. Tempat yang sama dan sampah yang sama. Kawannya yang sedang menyarungkan baju juga begitu. Hanya sebelah lengan bersarung. Tak tersarung-sarung tangan yang lagi satu.

“Thanks, aku hargai.” Azrin memulangkan ubat gigi Faris. Dia senyum, tidak mahu menimbulkan dingin di pagi hari.

“Hoi, cepatlah siap! Nanti tak sempat nak buang sampah.” Naim pula mencelah. Dia tidak pandai langsung berbicara lebih sopan.

Azrin diam. Tidak mahu bertengkar. Baju kemeja sekolah dikeluarkan dari locker dan digantung pada besi hadapan katil. Lama juga dia memerhati bajunya itu. Pelik, semalam dia penat-penat beratur menunggu giliran menggosok baju. Dua jam baru selesai. Bangun pagi tengok-tengok baju kembali berkedut. Azrin bertambah marah.

Dia tahu, dalam biliknya hanya dia dan seorang lagi rakannya yang memiliki baju yang sama. Sama saiz dan sama jenamanya. Namanya Danial. Orang yang pendiam, dan paling tidak boleh dipercayai di dalam bilik. Paling suka menganiaya, selalu makan dalam dan back stab kawan.

“Den, kau ada nampak baju aku tak?” Tanya Azrin hormat walaupun sudah mengetahui baju yang dipakai Danial adalah bajunya. Dia ternampak kesan jahitan namanya yang sudah dibetas. Danial diam. Mukanya tidak bersalah.

“Tak tahulah. Kenapa, hilang ke? Ermmm, yang kau pakai ni bukan ke? Nak baju apa lagi?” Danial membalas lembut, seakan cuba mengambil berat. Wajahnya langsung tidak menunjukkan rasa takut.

Tak, baju aku dah gosok semalam, tapi yang ini tak bergosok. Takut kita tertukar je.”

“Eh, mana boleh tertukar. Baju aku ada nama pulak. Ini!”

Azrin lagi pelik. Selama ini barang Danial tidak pernah bertulis. Lagipun, tiada seorang pun yang akan berani mengambil barang-barang Danial. Walaupun ia barang keperluan utama asrama, misalnya telefon bimbit. Mereka bimbang kalau terkantoi mencuri memang kena pukul masak-masak. Siapa tidak kenal, dia pemain ragbi sekolah ini.

“Sabar. Sabar. Sabar.” Azrin hanya mampu berpesan dalam hati. Dia tidak takut kepada Danial. Malah sudah berkali-kali mereka hampir bertumbuk. Cuma kali ini dia tidak mempunyai bukti yang kukuh.



Azrin mengenakan sahaja baju kemeja tadi. Biarlah berkedut. Dia sudah tidak punya masa untuk menggosok. Takut tidak sempat untuk menghadiri perhimpunan. Dia berdiri berhadapan cermin locker. Membetulkan tali leher dan bajunya. Minyak rambut diratakan. Kelihatan kemas, cuma bajunya sahaja yang berkedut. Biarlah, untuk hari ini sahaja.

Dia kemudian membongkok ke bawah untuk mendapatkan kasut kulitnya. Sebelah sudah ada, cuma sebelah lagi tidak jumpa. Ia memang tiada dalam locker. Azrin cuba ingat kembali. Semalam selepas kelas, memang dia terus simpan kasut kulitnya ke dalam locker. Tidak ragu lagi. Malam tadi ia juga masih ada.

“Kau cari apa?” Amirul bertanya setelah melihat kesulitan di wajah Azrin.

“Kasut aku sebelah. Ada nampak tak?” Azrin tidak mengesyaki Amirul, dia bukan orang yang suka menganiaya.

“Aku rasa kat bawah. Sebab aku dengar ada orang cakap ada kasut kat bawah. Bukan depan, kat belakang.”

Azrin segera melihat keluar tingkap. Dia mencari-cari kasutnya. Mungkin susah hendak jumpa, memandangkan kawasan belakang blok asrama dipenuhi rumput yang panjang. Akhirnya dia ternampak objek hitam. Mungkin itu kasutnya. Hendak ambil sekarang mungkin makan masa, biarlah hari petang dulu. Azrin tidak berpuas hati, macam mana kasutnya boleh pergi sejauh itu.

“Asal? Kasut takde ke? Aku nampak monyet semalam. Dia geledah locker kau. Pinjamlah kasut aku dulu.” Terang Danial.

Azrin diam. Dia tidak mahu percaya. Monyet tidaklah sebijak manusia. Kalau mereka menggeledah locker, sudah pasti seluruh lockernya berterabur. Ini tidak, Cuma kasut yang hilang sebelah. Ini kerja manusia pada pandangannya. Apa-apa pun, dia berterima kasih kepada Danial, kerana memberi pinjam kasut kepadanya. Cukuplah, walaupun sekadar kasut sukan yang berwarna hitam.

“Cepatlah buang sampah. Terhegeh-hegeh. Aku rasa dekat sepuluh kali aku dah bagitahu.” Naim kembali bersuara. Mendapatkan tempat dalam menunjukkan kuasa.

Azrin tidak berlengah. Dia mencapai tong sampah yang sudah sarat berisi. Terima kasih kepada sahabat yang lain. Dia cuma perlu membuangnya sahaja, kerana yang lain sudah tolong menyapu dan mengemas bilik. Baginya, itu kerja ringan.

Susah, berat dan berbau. Itulah sinonim kalau bertugas membuang sampah. Lebih baik menyapu seluruh bilik dari membuang sampah. Contoh pemikiran kawan-kawannya yang lain. Bagi Azrin, kerja yang orang lain tidak sanggup buat, itulah yang paling besar ganjarannya. Dia suka

“Hoi, gila apa!” Kawan sekelasnya menegur dari jauh. Azrin hairan melihat wajah kawannya yang pelik melihatnya.

Setelah dibuang isinya, Azrin memancutkan air ke dalam tong. Kemudian mengeluarkan ia kembali. Masukkan dan keluarkan. Tiga kali, sudah cukup bersih untuk tong sampah. Tong sampah dihentak-hentak cermat bagi membuang sisa-sisa air yang berbaki. Dia menyusun langkah pulang ke asrama.

Pelik sekali lagi. Kali ini memang tidak menyedapkan hati. Kelihatan pelajar tingkatan tiga asyik bermain futsal. Azrin tertanya-tanya. Hendak dikatakan Pendidikan Jasmani, tidak boleh jadi. Tak mungkin semua ada PJK dalam masa yang sama. Lagipun ada tingkatan lima yang bermain basket, tingkatan empat dengan bola tampar, tingkatan dua pun ada.

Azrin tiba ke bilik dengan soalan yang masih belum terjawab. Reaksi kawan-kawannya juga tidak ada yang membantu. Kawannya yang menyapu, masih menyapu. Seorang lagi masih tidak berbaju sempurna. Masing-masing tergelak melihat Azrin dalam kebingungan. Azrin dirudung kecewa, lima tahun mereka tinggal bersama, tidak pernah berubah hingga ke hari ini.

Lama Azrin tercegat di muka pintu. Dia terkenang segala peristiwa yang menimpanya selama berada di sekolah itu. Dia dan rakan-rakan tidak pernah bekerjasama dan bertolak ansur. Masing-masing dengan hal sendiri. Asalkan diri sendiri selesa, sudah cukup. Pernah baju sekolahnya direndam nila. Kasutnya pula pernah dijadikan bekas membuang hajat. Itu semua kisah lalu.

Dia menghadapkan diri ke hadapan cermin. Istighfar diucapkan berkali-kali. Rasa rindu keluarga mula bertandang. Sungguh berbeza, bila berada dalam pelukan ibu bapa dan saudara, dari genggaman tangan bersahabat. Dia melihat kalendar menghitung tarikh bila hadirnya cuti. Belum sempat rindu mencucuk ke pangkal hati, perasaan hina jatuh dahulu menimpa.

Sabtu 9 April 2011

“Aaaaaaaahhhhhh.” Azrin menjerit sekuat hati.

Hari ini adalah hari Sabtu. Sememangnya tiada kelas. Bermati-matian dia ingat hari ini adalah hari jumaat. Patutlah ramai yang berpakaian sukan. Court pula penuh dengan pelajar. Cuma ahli-ahli dorm Al Bujairami sahaja yang berpakaian sekolah. Ini mesti rancangan Naim. Azrin tidak dapat menerima, ternyata, ini satu tipu daya. Ini semua lakonan semata-mata. Entah ini kali ke berapa dia diperdaya.

*********

Hidup bila tidak diperlukan manusia, kita akan rasa sia-sia. Apatah bila dibenci manusia. Rasa macam tidak mahu berjumpa, tak mahu nampak pun muka mereka. Tinggal dan bernafas dalam suasana kehadiran kita tidak disukai. Jauh mencampakkan kita ke lembah dendam dan permusuhan.

Macam mana pula kalau dibenci tuhan?

Thursday, 31 March 2011

Petikan Surah Al-Hajj

 “Wahai manusia! Telah dibuat suatu perumpamaan. Maka dengarkanlah! Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah tidak dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, mereka tidak akan dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Sama lemahnya yang menyembah dan yang disembah.”

Surah Al-Hajj – (22 : 73)

Wednesday, 30 March 2011

La Tuh shuu Haa

Bila makan ada dua nikmat yang boleh kita kira.

Satu. Nikmat makanan itu sendiri. Rasa yang ada pada makanan. Ada manis, masam, pahit, tawar, kelat, payau, masin dan macam-macam lagi. Bukan semua yang manis itu sedap. Bukan yang pahit itu semua penawar. Masing-masing ada ketetapan, dan kadaran. Kadang-kadang disebabkan masam mempelam jadi sedap.

Kedua.  Nikmat yang ada pada lidah untuk merasa. Mana pergi semua rasa manis dan pahit kalau tidah tumpahnya ke perut? Bayangkan ayam yang diperap dengan tepung terbaik dunia, dimasak pula oleh chef terkenal di Malaysia. Nutrient yang diperlukan semua ada + rasa asli lengkap tak terjejas. Tetapi bila disuap tak terasa apa-apa. Lidah hanya untuk berkata-kata. Tiada receptor.

Tension? Nikmat yang tak terasa.

Sedap sangat kalau dapat Hadramaut. Nasi kabsah yang dimasak bersama ayam. Tomato manis.



Silap ayat pertama. Bila makan hanya dua nikmat yang kita terjumpa. Bila kita mencari baru sedar betapa banyaknya. Tak terkira.

(16:18)

Tuesday, 29 March 2011

Hidup Adalah Untuk Mencari Redha Allah

“Hidup adalah untuk mencari keredhaan Allah”

Memang sudah lama aku mencari maksudnya. Bukan aku tidak faham cuma masih belum berpuas hati. Sebelum ini pandai sahaja aku berkata, hidup ini tidak lain hanyalah sebagai khalifah. Malah tidaklah diciptakan manusia dan jin melainkan untuk beribadah kepadaNya. Hakikatnya, aku kurang tahu.

Bila terkenangkan video Ustaz Asri, memang terasa apa ertinya bahagia kepada kita? Adakah dengan mengejar harta kita akan bahagia? Adakah bahagia itu dengan memperoleh apa yang dicita? Adakah ketika dibuai cinta manusia dikira bahagia?

Tidak.

Harta menutup mata si bakhil yang kaya. Seakan-akan miskin tidak pernah wujud ungkapannya. Cita-cita dan impian. Bukan salah untuk diidamkan, tetapi boleh jadi bahan yang melalaikan kita dari cita yang utama. Sudah lepas satu, akan ada berjuta cita-cita yang kita reka. Rasa indah bila cita terlaksana. Kemudian ia hilang, ditutup pemburuan cita seterusnya.

Cinta manusia? Lagilah tak berguna. Selalu menghampakan insan yang tergila-gilakannya. Aku pun selalu jadi mangsa, malah sekarang pun mungkin ada hati yang masih terseksa. Bahagia apa cinta manusia? Kecuali cinta yang sebenarnya. Cinta manusia, atas nama pencipta. Mungkin di situ ada bahagia. Salah satu pintu ke sana.

Hari ini, aku kembali menemani laut yang barangkali merindu teman manusianya. Duduk setelah penat berlari dari jutaan langkah penuh resah. Aku kembali memikirkan isi tajuk hari ini. Hidup adalah untuk mencari keredhaan Allah.

Kenapa? Aku tidak nafi aku benar menjaga solat fardhu, malah turut menambah beberapa yang sunat. Cuma kadangkala kurang sempurna. Kalau aku memandang tajuk ini, aku merasa terkongkong. Aku sendiri rasa bersalah. Apakah patut wujud rasa kongkongan dalam beribadah kepadaNya. Mungkin inilah kecintaan yang palsu, atau mainan nafsu yang benci hidup sebegitu.

Betapa sempitnya pemikiran hingga aku membayangkan kehidupan untuk mencari redha Allah adalah kecil jalannya. Tanpa merasakan apa yang mereka semua rasa. Adakah mencari keredhaan Allah itu dengan beribadah sebaiknya?

Benar. Memenuhi tuntutan solat lima waktu sehari semalam. Kemudian berpuasa. Habiskan masa di hadapan Al-quran. Tanpa mendengar bisikan yang lagha. Hidup untuk mencari redhaNya dengan menggadaikan nilai hidup sebagai manusia biasa. Tidak bebas seperti yang mereka rasa.

Tadi sebelum pulang. Pada hujung kekeliruan ini, aku jumpa jalan keluar. Akhirnya aku tahu bagaimana mahu memutar. Menjadikan tujuan hidup ini lebih jelas. Untuk aku, dan mungkin untuk mereka yang masih berfikiran seperti aku. Alhamdulillah, aku cinta tuhan.

Hidup adalah untuk mencari keredhaan Allah. Aku yang tadi, memandang pencarian redha Allah dengan beribadah setiap masa. Walaupun sudah lama bergelar muslim, aku masih tidak mahu menjadikan setiap masa adalah untuk beribadah. Bayangkan setiap masa diperuntukkan untuk beribadah, untuk yang lemah imannya seperti aku. Ini sangatlah berat.

Aku yang sekarang. Berjaya memutarkan ayat ini. Aku tetap menggunakan ayat yang sama. Hidup adalah untuk mencari keredhaan Allah, tetapi pintunya dibuka lebih luas. Keredhaan Allah bukanlah datang dari solat dan ibadah yang utama sahaja. Buka mata! Aku tidak mahu lagi buta. Tuhan tidak akan pernah salah memberi perintah, cuma hamba yang selalu salah memberi hujah.

Aku kini menjadikan hidup aku bebas seadanya. Seperti apa yang mereka semua cita. Aku juga ketawa, aku juga menyanyi, aku juga mengambil masa mengejar kecemerlangan dunia. Cuma jalannya diluruskan. Biarlah ia datang dari pintu redha Allah s.w.t.


Monday, 28 March 2011

SAkinAh


Mencari "Sakinah" - La Tahzan InnAllaha Ma3ana




Yang baik sama dikongsi~

Sunday, 27 March 2011

Lagu Kami



Hah, ini lagu revolusi mesir tempoh hari... serius best!


"Tehya Masr"

"Irhal irhal!, Miz aizinak Miz aizinak! yasqut, yasqut husni mubarak!"

Friday, 25 March 2011

Sesat



Suatu petang yang mendamaikan kembali bertandang. Kepulan awan di kota Iskandariah semakin hari semakin mengasingkan diri. Itulah, tanda-tanda langit yang semakin terbuka menyambut kedatangan musim panas di tahun dua. Selang-selang masa angin laut datang menerpa. Sedikit terubat derita panas menjelang senja. Kelihatan seorang remaja sedang duduk membentangkan pandangan melepasi lautan.

Pada waktu-waktu sebegini, Bakhry sering mengambil masa untuk bersahaja memandangkan universiti masih belum bermula. Waktu petang kebanyakannya diisi dengan aktiviti riadah memerah tenaga. Dia terpaksa mengambil langkah berjaga-jaga, takut-takut status “berisi” jatuh menimpanya. Bahkan pada tahun ini dia berazam agar gelaran olahragawan menjadi miliknya. Namun hari ini dia sekadar meluangkan masa membebaskan minda.

Orang ramai sibuk dengan rutin masing-masing. Ada yang sedang berlari-lari anak, ada yang sibuk menjaja, ada yang hebat bergambar, ada juga yang rajin mengulangkaji pelajaran, tapi semua itu tidak diendahkannya. Bakhry hanya tertarik pada keluasan laut yang terbuka. Pada pukulan-pukulan ombak dengan irama deruannya. Matahari pula dengan silauan yang bersahaja. Ketenangan yang sukar digambarkan.

Dia kemudian mengeluarkan sebuah buku. Tertulis di muka depannya “Angan-angan Dunia”. Tanpa berlengah dia mengambil sebatang pensel lalu melakar sesuatu. Sekali-sekala matanya menerjah lautan luas sambil jari menyikat anak janggut. Dia berfikir dengan teliti kemudian sibuk menulis kembali. Hampir sepuluh minit berlalu dan akhirnya... Siap!

Terlihat susun atur perancangan laluan hidupnya. Ada rajah perjalanan masa dengan target yang diidamnya. Ada jadual “Perlu ada & Perlu tinggal”. Bakhry turut memplotkan graf “years vs savings”. Itu carta kewangannya. Dia kemudian mengeluh kekecewaan. Walaupun kelihatan sarat dengan tulisan dan perancangan, namun realitinya jauh lebih padat dan tidak terfikir untuk direncanakan. Mungkin juga tidak akan kesampaian.

20- Olahragawan Alex...hahaha ini lawak
24- Graduated + (Nikah) ke (Motorbike)?
34- Tamat...tapi continue serve
40- 1 star jeneral...jeneral bhai!
49- Klinik sendiri, pakat dengan Nyah
55- Buka ladang haiwan, kebun
60- Retired lah. Cukuplah jaga cucu

Bakhry sedar. Dia hanya layak merancang. Selebih-lebih perancangan dan pelaksanaan bukan di bawah kuasanya. Bakhry menutup buku dan menyimpan semula pensel di dalam beg. Puas dia berfikir. Dia hanya perlu merancang yang terbaik dan berusaha untuk menjadikannya suatu kenyataan. Cukup! Bakhry cuba menggembirakan hatinya. Terlihat senyum tawar yang tidak bertahan. Dahinya kembali berkerut.

“Nampak senang, namun hakikatnya ia lebih dari sekadar merencana dan melaksanakan.”

Lamunan Bakhry terhenti. Dia tertarik pada sekuntum bunga yang tertanam di hadapannya. Maklumlah, keadaan tebing pantai yang bersimen dan berbatu amat sukar untuk memekarkan sekuntum bunga. Ia berwarna merah hati. Bakhry merasa kasihan melihatnya. Walaupun ia hidup bahagia, tumbuh kembang dan mekar indahnya. Cukup matahari dan airnya, bahkan dapat pula menikmati pemandangan laut dan matahari yang indah. Namun ia jauh terpisah. Bersendiri dan tidak ditemani. Kasihan.

“Apa gunanya hidup sebegini?” Bakhry berfikir sendiri.



Dia kesal. Dirinya masih jauh lagi dari mengenal tuhan. Dia terlupa untuk melakarnya dalam perancangan hidup. Walhal itulah titik-titik yang akan menggarisnya kepada semua lakaran. Ilmu yang diserap selama setahun di bumi Mesir tidak langsung membawanya kepada tuhan. Lihatlah! Masih lagi menderhaka kepada ibu.

Bakhry menjejakkan kaki ke sekolah agama bermula dari tingkatan satu. Pada awalnya dia masih terbawa-bawa sifat buruk sekolah rendah. Namun, dia semakin terdidik dengan pembawaan Iklim Deeni di sekolahnya. “berilmu beriman beramal”. Dia berusaha menggugurkan sifat mazmumah sedikit demi sedikit. Rasa cinta dan kefahaman kepada tuhan pula semakin utuh. Di sana, ramai pelajarnya yang rindukan pelukan tuhan. Bakhry tidak terkecuali dari mereka.

Di tingkatan empat, Bakhry telah berpindah ke sekolah baru. Sekolah yang dimasukinya itu tidak asing lagi di mata Malaysia. Lambakan manusia sudah tentu pelbagai ragamnya. Bakhry mula mengenal dunia dan isi tarikannya. Di sana, kisahnya berbalik. Ukhwah dipisahkan dengan hidup ber”squad”. Kawan pula berkorban demi menyakiti rakan. Yang berpangkat itu paling bermartabat, yang merendah diri itu hina, paling laku dibuat jahat. Manisnya dunia mengaburi indah akhirat.

Bakhry diberi peluang memilih sama ada mahu ke Russia, atau ke timur tengah. Dia tidak beristikharah langsung, lalu terus memilih untuk ke sini. Dia juga tidak mempunyai alasan teguh untuk itu. Yang pasti tanah di sini lebih kuat menariknya. Kini dia perlu berdiri sendiri.

Pengalaman di kedua-dua sekolah digunakan sebaiknya. Dia rindu untuk mengenal Islam. Pada masa yang sama dia cintakan kegembiraan dunia. Dia sedar hidup ini adalah perihal membuat keputusan sama ada meneladani yang baik atau terus berlaku jahat. Melihatnya dirinya sekarang amatlah jauh dari mengenal tuhan. Malah tidak merasa sedih melupakanNya.

Terlintas di fikirannya kata-kata ustaz Qarafi.

Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap suatu kaum maka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia...13:12

Kata-kata itu bagaikan jatuh menimpanya. Dia merasakan ‘orang yang dikehendaki keburukan’ adalah dirinya sendiri, dan dia tidak berkuasa untuk mengubahnya. Apalah harga segala amalan dan usahanya untuk mendekatkan diri kepada tuhan melainkan sia-sia. Mengapa perlu berusaha sedangkan kesudahan itu dari tuhan?

Tanpa berlengah Bakhry mencondongkan badannya sedikit kemudian memetik kuntuman bunga dihadapannya. Lama dia merenung bunga yang sudah di tangannya. Fikirannya bercelaru dan dia buntu. Sedikitpun tidak tertarik pada bunga itu lagi. Tanpa berfikir panjang, dia mencabut kelopak bunga yang pertama dan berkata, “Syurga”. Kemudian mencabut yang kedua sambil berkata, “Neraka”. Nafasnya turun naik. Dia terus menguraikan kelopak bunga itu satu persatu.

“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
“Neraka”
“Syurga”
......

“Kenapa?”

Bakhry terhenti. Matanya bagaikan tidak percaya akan apa yang dihitungnya. Adakah ini juga satu ketentuan? Kenapa harus jadi bergini? Ditangannya berbaki kelopak bunga yang terakhir. Bakhry mengepalkan tangannya. Bunga itu hancur dalam genggaman.

Lafaz Istighfar diulanginya beberapa kali. Dia meyakinkan dirinya agar sentiasa berserah diri kepada tuhan. Jangan sesekali berputus asa kepadaNya. Muhasabahnya petang itu lebih panjang. Mungkin sudah terlalu lama menjauhkan diri. Cukuplah selalu melanggar perintahnya. Kita perlukan masa untuk mendekatkan pula diri kepada tuhan.

“Tuhan itu tidak zalim”.

Bakhry menanam semangat. Ayat ke-11 dari surah Ar-Ra3d itu bermain-main di mulutnya. Sesekali bacaannya kuat, ada pula perlahan. Dia meneliti semula maksudnya. Bukankah tuhan sudah berfirman bahawa dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang? Seharusnya dia semakin tenang.

Tiba-tiba, Bakhry terfikir sesuatu. Dalam ayat itu dinyatakan bahawa orang yang Allah menghendaki keburukan ke atasnya tidak akan ada sesiapa yang dapat menolaknya. Benar! Walaupun mereka berusaha ke arah kebaikan, tetapi tuhan menetapkan keburukan untuk mereka. Maka kepada mereka hanyalah keburukan.

Tetapi sambungan pada ayat yang sama, ‘tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia’.

“Tidak ada pelindung... Bagi mereka... Selain Dia. Kenapalah aku tak berfikir? Benarlah tuhan itu tidak zalim.”

Hatinya tiba-tiba menjadi tenang apabila memikirkannya. Ayat itu benar-benar membenamkan kebuntuan di hatinya. Keburukan itu datang dariNya dan hanya Dia yang dapat menolaknya. Kepada Allah segala perlindungan diserah. Bakhry masih belum berpuas hati lalu dia mengeluarkan Al-quran bersama terjemahan. Dia menyelak helaian-helaian mashaf mencari surah yang ke-13 itu. Alangkah terkejutnya Bakhry apabila mendapati dalam ayat yang sama terdapat jawapan untuk kesulitannya.

Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kamu sebelum mereka mengubah keadaan mereka sendiri...

Sebagai hamba, kita hendaklah berusaha mendekatkan diri kepadaNya. Lebih-lebih lagi kita yang memang nyata jauh untuk mengenalNya. Kita bukan menunggu hidayah tetapi perlu mencarinya. Kita tidak boleh hanyut dalam dosa, sebaliknya berusaha keluar daripadanya. Bukan pahala dan dosa yang dikira untuk peroleh syurga. Hakikatnya hanya redha tuhan. Kita hanya berusaha, dan jangan sekali berputus asa.

Kalau kita lebihkan pencarian cinta kepada manusia, maka cinta manusia belum tentu kita dapat. Kalau kita lebihkan pencarian cinta kepada tuhan, maka cinta tuhan sudah tentu berbalas malah lebih tinggi dari cinta kita