Friday, 23 April 2010

Sabar...Penyelesaian Yang Terbaik





Meor segera bangun sebaik jam locengnya berbunyi. Lantas, mengambil equipment mandi dan melangkah laju ke toilet. Lain pula halnya kalau dia terlambat. Takut-takut nanti ada orang yang masuk tandas yang ke 3. Itu tandas kegemaran ramai. Bersih dari biasa. Mana tidaknya, sering dicuci dengan kepala manusia. Berus rambut yang potong no 2.

Nasib baik sempat. Meor gembira. Tandas itu masih kosong. “Alhamdulillah...ini aku punye. Akulah raja.” Getus hati dalamnya, gembira yang tak terkata. Namun belum sempat dia menutup pintu, Bob meluru dengan pantasnya.

Keluar, keluar. Aku dah xtahan sgt nie

Ok Sir

Bob, pelajar tingkatan 5 kompeni Alpha. Pengalamannya selama 4 tahun di maktab, banyak mengajarnya menjadi senior yang paling di “segani”. Manakan tidak, hampir semua warga maktab mengenali dirinya hinggakan Military Police UPNM pun menganggapnya sebagai “kawan”.

Meor terpaksa mengalah. Dia tahu, apalah kudratnya selaku pelajar tingkatan 4. Jangan diharap pumping 100 pun tidak mampu, pijak semut pun belum tentu mati. Keberaniannya tidak pernah membuak. Semangat entah mana diratah.

Wajah Bob amatlah bengis, sedikit sebanyak menyerupai wajah seorang pembunuh upahan. Terpampang tulisan “What the ****” di dahinya walaupun tidak kelihatan dengan mata kasar. Mungkin sudah terpahat dek sumpahan yang mencurah-curah daripada mangsa-mangsanya. Meor tunduk, takut terkena tempias sumpahan orang.

Tunduk pandangannya kerana takut. Tapi hatinya rancak berkata-kata.

S*al. Selamba je kau ambik tempat aku. Pastu buat bod*h je kan. Sia-sia je aku bangun awal. Ko tgk je la nt, aku boleh buat kau report sick

Dia hanya mampu berbicara dengan hati. Kerana hati yang mampu berkongsi segala benda dan segala tanya. Hati adalah kawan terbaik bagi setiap warga di maktab. Hendak diluahkan, takut perut menjadi mangsa. Tak mengapalah, biar hati saja yang memahami.

Satu pendapat masyarakat yang salah, bukan semua malang tidak berbau. Kerana malang sebegini memang kuat baunya. Tambah-tambah kalau menumpang di tandas sebelah. Bukan setakat bau yang baru dikerah, tapi buangan semalam juga belum disimbah. Kuasa dua. Kalau tiada air lagilah, guna kalkulator pun error tak sudah-sudah.

Tidak perlu diingatkan, Meor segera menggilap tandas yang baru selesai diguna pakai Bob. Dia mahu mandi dengan aman. Padanya pagi hari mestilah dimulakan dengan rutin yang baik-baik. Belum sempat meninggalkan toilet, Bob sempat menoleh.

Stokin, Lepas mandi nanti melapor kat aku. Faham mak..?

Faham Sir

Stokin. Nama yang diberikan senior kepadanya. Indah bukan? Dia dan seluruh squadnya memperoleh nama yang perlbagai. Ada Kicap, Kiwi, Setan, Batu, Taik, Bear, Jamban dan lain-lain. Nama Meor cukup indah jika dibandingkan dengan Newboy yang lain, belum sampai ke tahap teruk lagi. Tapi tidak perlulah diberikan kepada anak-anak, nama-nama yang sedemikian. Amatlah tidak sopan.

Meor menyegerakan mandinya. Dia perlu berjumpa Bob. Dia tahu, Bob mesti mempunyai satu amanah yang ingin disampaikan. Kalau bukan gosok baju, mesti blacken kasut potong. Paling tidak pun stretch bed, ataupun pasang items. Terlintas di fikirannya,

Asal aku je yang asyik kena? Orang lain punya la sedap tido, aku yang tergesa-gesa ni la yg ko panggil. X guna mak ko lahirkan ko. Hidup tahu nak nyusahkan orang je

Selaku umat Islam, dia wajib mengerjakan solat subuh terlebih dahulu. Setiap perkara yang melambatkan solatnya adalah haram. Lantas, ia bergegas keluar dari bilik air menyusur laju sepanjang Railing. Mudah-mudahan tiada senior lain yang memanggil.

Selamat sampai ke biliknya, dia mengenakan pakaian no 3. Sekali pandang wajahnya di cermin, seakan-akan adik Fahrin Ahmad. Bajunya bersih, tiada peluh-peluh kelmarin. Wangi, dan seluarnya pula sharp, kalah Komandan Maktab. Kemas, kacak dan bergaya. Malangnya tiada perempuan untuk disapa.

Sampai di surau, bilal baru saja Iqamat. Alhamdulillah, hari ini dapat juga dia mengejar saf pertama. Bukan senang nak berdiri di belakang imam, paling koman pun kena bertumbuk dahulu baru berpeluang. Murah rezeki Meor hari ini. Harapnya begitulah.

Ustaz Zainuddin mengepalai jemaah Subuh. Surah Ar-Rahman dibacanya mendayu-dayu. Sesetengah jemaah terharu hingga mengalir air mata dek terkenangkan keluarga (bukan dosa-dosa).

Lain pula bagi Meor. Meor menghayati maksud surah. Dia merupakan bekas pelajar sekolah agama. Oleh sebab itu dia fasih berbahasa Arab, hinggakan guru-guru juga sering bertanya kepadanya. Kalau-kalau dia tidak tahu, buat sahaja seperti tahu. Tidak ada yang akan menyalahkannya.

Selesai menunaikan solat, dia sempat berdoa. Dalam doanya dia berhajat:

Ya Allah, andai sesuatu perkara itu baik bagiku, tunjukilah aku. Andai perkara itu buruk untukku, jauhilah aku. Lindungilah aku dari azabmu DUNIA dan akhirat

Meor berhajat untuk berpuasa hari ini. Puasa sunah Isnin bersempana hari kelahiran Rasulullah s.a.w. Lalu dengan perut yang kosong, dia pulang ke Company Line. Terbayang wajah Bob yang bengis, takut-takut dimarahi kerana terlewat.

Sampai di depan Dash 5, seperti biasa Meor menghentakkan kakinya terlebih dulu. Hidup separa askar memang penuh dengan hentak kaki. Tapi belum pernah terjadi bangunan yang dibina sejak zaman Tun Gerald Templer itu retak. Tiada suara orang menyahut, dia menghentak kaki buat kali kedua.

Assalamualaikum Sir, minta kebenaran masuk Sir

Masuk

Pintu Dash 5 dikuak perlahan, dengan harapan tidak mengejutkan senior-senior yang lain. Gelap, suram, dan kelam. Bagaikan ada satu aura yang memayungi bilik ini. Aura kegelapannya yang tersendiri. Perasaan gentar Meor sedikit terubat berikutan semua ahli bilik masih nyenyak tidur. Hatinya girang sendiri.

Betapa ruginya pihak maktab membelanjakan duit memasang Speaker yang diletakkan betul-betul di Company Alpha. Seruan mengingat tuhan yang dilaungkan belum tentu masuk ke telinga mereka. Barangkali dikunjungi Izrael baru bergegar bulu telinga agaknya. Apakah jenis syaitan yang menumpang di dalam diri mereka? Hinggakan mereka masih dibuai lena berselimutkan babi.

Meremang bulu roma setiap Newboy yang masuk ke dalamnya. Meor juga tidak terkecuali. Setiap kali hendak masuk ke bilik ini, seharusnya dia bersedia menghadapi akibat yang pelbagai. Sedang dia meraba-raba dalam kegelapan,

DUUUP..! eerk..!

Tersungkur Meor apabila perutnya diterjah dengan kaki. Entah dari mana datangnya pun tidak tahu. Kepalanya terhantuk besi katil. Meor tertunduk pening, senak. Anak matanya hanya mampu melihat sebahagian dari Si Fulan itu. Dari bawah, kelihatan tapak kakinya bersaiz 10 dengan diameter peha selebar pinggang Meor.

Hah..!! Engkau...!! Apsal lewat...!! Aku cakap lepas mandi kan?

Cis, persetan kau..Bob!! Ya Allah, tiada kekuatan selain kekuatan dariMu” Hati Meor berbicara sendiri.

Sorry Sir, saya pergi solat jap tadi. Pastu saya terus naik Sir

Argh..aku sembhyang jgak la wei. Ko smbhyg brpe rakaat.? Asal lame sgt..haa??”

Muka dah la macam setan, pakai seluar pendek plak 2, pusat terjulur, pastu pakai Dog Tag...solat kejadah nye kau.” Dia hanya mampu memaki dalam hati. Tidak berani meluahkan. Belum pernah ada junior yang sanggup berbuat begitu. Dia tidak mahu jadi yang pertama.

Meor segera bangun dari jatuhnya, mengambil posisi sedia. Dilihat bajunya ada tompok-tompok hitam. Kesan selipar yang basah bercampur debu-debu lantai mencemar pakaiannya. Hilang seleranya untuk ke kelas.

Betul Sir, saya tak tipu

DUUUP..! eerk..!

Perutnya yang kosong meronta kesakitan sebaik dipukul kali kedua. Kali ini tangan pula. Bukan calang-calang tangan yang menyinggahnya. Tapi kali ini tangan seorang pemain bola baling wakil negeri. Tangan seorang senior yang telah 4 tahun dilatih separa askar, yang teman rapatnya tidak lain hanyalah jalan tar.

Tepat ke pangkal hati. Muka Meor merah padam, nafasnya tersekat sebentar. Dia hanya mampu bertahan dan bersedia untuk tumbukan yang seterusnya. Impak tumbukan itu membuatkannya tersandar ke dinding. Dia redha, andai ini ketentuanNya untuk hari ini dia menerima seadanya. Inilah kehidupan yang sepatutnya dia jangkakan sebelum memasuki sekolah ini.

Jika dahulu, Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu mengajarnya prinsip “Hormati yang tua, sayangi yang muda”. Agar terbinanya suatu ikatan perpaduan yang dinamakan “ukhwah”. Juga bukan main lagi motto “Iklim dini teras kecemerlangan”. Yang mana mesejnya adalah untuk menghidupkan Bi’ah Solehah, moga dengan redhaNya kejayaan berada di depan mata.

Tapi kini, lain pula cerita Maktab Tentera Di Raja. Dari namanya sudah tentulah coraknya berbeza.Tugas hendaklah diutamakan, arahan pula jangan sekali diendahkan. Pangkat dan jawatan pemisah kemesraan.Aku adalah aku, engkau adalah engkau. Aku senior, siapa kau junior untuk menagih simpati dari aku. Tiada yang tak tahu, tiada yang tak boleh, tiada yang tiada.

Eh, kau pergi ambik ration utk aku. Ko jangan kantoi. Fumble siap

Alhamdulillah, nasib baik dia berhenti. Ntah2 tangan die dah sakit kot. HAHA

Meor gembira, cukuplah sekadar itu untuk pagi ini. Dia segera bangun dan berlari keluar dari bilik. Telinga mudanya terdengar suara-suara sumbang yang memanggilnya, barangkali sudah terjaga. Tidak sekalipun Meor menoleh ke belakang.

Sabar Meor, itu baru Fatigue pertama kau untuk hari ini. Dalam jarak masa satu jam selepas kau bangun, perut sudah hijau. Baju sudah lekat tompok hitam. Peluh, hilang minyak Attar yang kau guna tadi. Baki lagi 23 jam lagi, pandai-pandailah kau sorokkan perut kau itu. Ingat Meor, kesusahan mengajar kita nilai menghargai.

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Berilah maaf kepada kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir

(Surah Al Baqarah:286)


Thursday, 22 April 2010

maghrib sudah...mana mau pegi...

Dah...cukup-cukup lah on9 tuh..

Nie dah nak maghrib da..

Jap lagi ada kelas plak..pastu ada kelas lain plak..

Kalo cmni, xyah lah mandi..da xsempat la wei...

Rilek lah, cam xbese je.. kat skolah dlu kan da selalu xmandi..

Mandi pagi plak..rilek je g kelas xmandi...

(hny apbila tiada air, dan kesempitan waktu)


Pergi menuntut ilmu lg utama weh..kalau da tlambat,

agak-agak nak ttinggal kelas,

Xyah la mandi..kan senang..wawawa...

Tapi jgn berbau sudah.. Busuk gila, habis satu kelas berbau..

Tu dah lain kes, baik kau xyah dtg lg bagus..


Sblum pg kelas..doa la dulu.

Betulkan niat..tanam niat yg baik2..

Baru kita dapat focus dlm kelas..

Niat nak bagi kejayaan kat mak ayah ke..

(Nak lawan awek pakai purdah ke)

Bole jgak..tapi, diam2 sudah la..


Nampaknya sudah maghrib..

“ana” kena pg solat dulu...

Wawawawa...ana anta seyh..

Solat lebih utama dari menulis blog ye kgkawan..

G solat dulu, baru dapat tulis blog yg mnarik..

(ad kaitan ke)


MERAPU SEBENTAR...TULAH BELAJAR SEBAB AWEK, KAN DAH LARI NIAT

Wednesday, 21 April 2010

Islam...Iman...Ehsan


Daripada Saiyidina Umar r.a beliau berkata:

“Ketika kami sedang di sisi Rasulullah s.a.w pada suatu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam, dan tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak seorang pun dikalangan kami yang mengenalinya. Lalu dia duduk menghampiri nabi s.a.w lalu disandarkan kedua-dua lututnya dan meletakkan dua tapak tangannya atas dua paha baginda seraya berkata:

Wahai Muhammad! Terangkan kepadaku tentang Islam". Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: "Islam itu bahawa engkau naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke Baitullah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya".

Lelaki tersebut berkata: “Benarlah engkau”. Maka kami pun merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dia pula yang membenarkannya.

Dia bertanya: “Terangkan kepadaku tentang iman” Baginda bersabda: "(Iman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada Allah s.w.t, para malaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk”.

Lelaki itu berkata: “Benarlah engkau”. Dia berkata lagi: “Terangkan kepadaku tentang ehsan”. Baginda bersabda: “Ehsan itu bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia melihatmu".

Lelaki itu bertanya lagi: “Terangkan kepadaku tentang Qiamat” Baginda bersabda: “Orang yang ditanya tentang Qiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya”.

Lelaki itu berkata: “Maka terangkanlah aku tentang tanda-tandanya”. Baginda bersabda: "(Antara tanda-tandanya ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya, dan apabila engkau melihat orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kambing, berlumba-lumba membina bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya)".

Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku terdiam sebentar. Kemudian baginda bertanya: “Wahai Umar! Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu?” Aku berkata: “Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Baginda bersabda: “Sesungguhnya dia adalah malaikat Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajar kamu tentang agama kamu”

Hadith riwayat MUSLIM

"My name is Khan, and I'm not a terrorist"

Saturday, 10 April 2010

Teringat kat Ayah



Ayah Nilai Kasihmu

Di sisi ibu kau setia menanti
Lahir anakmu menambahkan seri
Bersama aminan memuji Illahi
Di telingaku kanan dan kiri

Hari-hari makin mendewasakan
Hidupmu tabah penuh kecabaran
Dalam mendidik amanah tuhanmu
Sabar melayan kerenah yang seribu

Titisan keringatmu menyubur kehidupan
Berhujan berpanas tidak kau endahkan
Dirimu tetap gigih menuai rezeki
Menjadikan mimpi satu realiti

Biar ku tawar wang yang berjuta
Biar ku hampar selaut mutiara
Tak mungkin membalas segala jasa
Yang tidak ternilainya

Oh ayah akan ku bukti padamu
Curahan kasih tidak kusiakan
Mencapai cita jua kejayaan
Kan ku bela nasibmu di hari tua



Ni bukan ciptaan sendiri ek...ni pinjam dari De Hearty..

Brader De Hearty bg lagu ni utk korg..

Sedap kan..!! Boleh la carik sendiri..

Gune youtube, ataupun search engine yg sewaktu dgnnya..

Kalau ad mase, layan lah lagu ni..SEBAB

Nyanyi sendiri lg sedap,

Boleh wat nada suara paling tggi,

Sebelum 2 make sure tingkap sume tutup,

dan xgunekan pmbesar suara..

Pasti burung2 akan terbang tggi,

Kucing pun turut menyanyi,

Katak pun jeles xsng hati,

Dan tiada lg lipas celah2 almari..

INI SEKADAR GURAUAN SEMATA-MATA SEKADAR MENGHIBUR HATI KITA

~Jom nasyid~

Friday, 9 April 2010

Kasih Ibu



Masa begitu pantas berlalu. Pejam celik, kini mereka hanya tinggal sehari sahaja sebelum program berakhir.

Langit tampak sedih. Awan menggugurkan titis-titis rahmatnya, sambil diiringi kilat sabung menyabung. Tatkala itu aktiviti-aktiviti Kem Motivasi Permatang Pauh tetap berjalan seperti biasa.

Program Pecutan Akhir PMR 2010 merupakan inisiatif terakhir yang disediakan pihak sekolah bagi pelajar-pelajar tingkatan tiga yang bakal menduduki peperiksaan PMR. Pada tahun ini ia bertempat di Permatang Pauh, Pulau Pinang.

Sesudah tamat seisi Latihan Dalam Kumpulan (LDK), para pelajar Tingkatan 3 Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang diarahkan supaya berkumpul di dalam Dewan Tun Mahathir bagi mendengar sedikit penerangan mengenai tatacara Penulisan Karya Insani.

Penerangan disampaikan oleh Encik Haji Amir Rasyid Nawawi, atau lebih mesra di kalangan pelajar-pelajar sebagai Pak Rasyid.

“Anak-anak semua hendaklah menulis sebuah karangan pendek yang berkaitan pengorbanan-pengorbanan dan jasa-jasa seorang ibu. Setiap orang wajib menulis, sekurang-kurangnya 1 karangan. Tiada sebarang salinan yang dibenarkan. Tulisan hendaklah ikhlas, dan tulus dari hati anak-anak sendiri. Faham semua sekali..?

“Faham”

Penerangan yang ringkas dan terperinci itu, nyata difahami semua pelajar. Tiada sebarang pertanyaan yang diajukan. Meraka kelihatan penat, barangkali keletihan setelah mendengar ceramah 4 jam berturut-turut di sebelah pagi.

Mereka dibenarkan bersurai, setelah selesai mendengar taklimat berkaitan aturcara aktiviti-aktiviti pada esok hari. Ada yang terus pulang ke bilik dan ada pula yang menunaikan kewajipan solat fardhu ‘isyak.

Jam tepat menunjukkan pukul 11.30 malam. Siang yang riuh pada awalnya, tunduk dengan kedatangan malam. Tenang dan sunyi. Tiada suara jurulatih yang kedengaran. Hanya Si burung hantu yang masih bersuara.

Mohd Badrul bin Zubir, ataupun lebih selesa dengan panggilan “Bad”, masih belum melelapkan mata. Berkerut dahinya umpama menahan sesuatu masalah yang tidak dapat ditanggung. Wajah bulan dapat dilihat terus dari katilnya, bagaikan sedang memanipulasi pemikiran Badrul.

“Ibu, Bad nak ibu tahu, Bad sayang ibu. Bad rindu sangat ibu. Bad nak pegang tangan ibu, nak peluk ibu, nak cium dahi ibu. Bad tak nak lepaskan ibu lagi”

Badrul bermonolog sendirian. Sesekali airmatanya mengalir, lantaran merindui ibunya. Namun dia tidak pernah menampakkan kesedihannya di hadapan rakan-rakan.

Perlahan Badrul turun dari katilnya. Seliparnya disarung kemas dan segera dia melangkah ke tandas. Selesai berhadas, dia menyempurnakan wuduk. Sudah menjadi tabiat baginya mengekalkan wuduk walaupun di luar waktu solat.

Langkahnya ke bilik dihabiskan dengan merenung ke langit. Wajah bulan suram, bagaikan turut merasai kesunyian yang menimpa badrul.

“Ya Allah ampunilah dosa-dosaku dan dosa-dosa kedua ibu bapaku dan peliharalah mereka berdua sepertimana mereka memeliharaku sejak kecil..amiin”

Selesai mengerjakan solat sunat dua rakaat, Badrul menggagahkan dirinya. Dia perlu menyiapkan karangan yang diminta Pak Rasyid. Segera dia mencapai sebatang pen dan sehelai kertas.

Berbumbungkan langit suram, berselimutkan dingin malam, dan bercahayakan kalimantang kelam, Badrul menarik nafas dalam. Sedihnya dipaksa berhenti seketika. Dia harus memberanikan diri merangka perjalanan hidupnya buat insan yang bergelar “ibu”.

Jam 4.00 petang. Suasana dewan TunMahathir kecoh. Berduyun-duyun manusia berlegar di luar dewan. Padang kawad yang dijadikan lot meletak kenderaan juga penuh. Sesetengah pelajar mengambil kesempatan ini untuk berbual bersama keluarga. Barangkali sudah terlalu rindu.

Upacara penutupan bakal berlangsung beberapa minit lagi. Badrul sudah lama menunggu di dalam dewan. Baginya, tiada apa yang istimewa. Dia sekadar menanti detik tamatnya program ini. Tidak terlintas pun di hati bahawa keluarganya akan hadir.

Jam 4.30 petang majlis bermula sebaik sahaja pengarah program tiba. Ucapan demi ucapan diberikan oleh jawatankuasa yang terlibat, sambil diselang selikan beberapa rangkap pantun oleh pengerusi majlis.

Program Pecutan Akhir PMR 2010 hampir menutup tirainya. Sajak “Kuasa Minda” hasil penulisan Pak Rasyid megah dideklamasikan oleh Hamizan, ketua Badan Dakwah Kepimpinan mereka. Seterusnya acara dewan diteruskan lagi dengan majlis penyampaian hadiah.

“Mengakhiri majlis kita pada hari ini, saya menjemput pemenang pertandingan Penulisan Karya Insani tampil ke hadapan untuk memperdengarkan karangannya. Untuk pengetahuan hadirin, dia adalah sorang pelajar yang cemerlang bukan saja dalam pelajaran malah begitu juga dari sudut sahsiah. Dengan ini saya menjemput Mohd Badrul bin Zubir. Pelajar tingkatan 3 Al-farazdaq.

“Gila lah, Bad menang woi. Aku dah agak dah ni”

“Bad, aku dah cakap kau memang ada bakat jadi penulis terkenal”

“Cepatlah, dia dah tunggu lama tu. Bad..!”

Badrul tersentak, hairan dengan kelakuan rakan-rakannya. Diam seribu bahasa. Lamunannya sebentar tadi hilang tiba-tiba. Dia hanya tercengang dan terpaku. Tiada sebarang emosi diluahkan, malah dia kembali merenung ke luar jendela.

“Bad, kau menang Penulisan Karya Insani lah, pergilah ambil hadiah”. Ternyata Badrul tidak mengikuti perjalanan dewan. Syazwan menjelaskan kepada Badrul, memandangkan dia yang paling dekat dengannya pada masa itu. Sebaik sahaja diberitahu, Badrul bingkas bangun, dikemaskan bajunya terlebih dahulu, kemudian membuka langkah ke hadapan.

Mukanya pucat, tidak dapat ditafsir emosi di wajahnya. Sekali pandang bagai orang yang gentar, ada juga seperti orang yang kehairanan, paling ketara di wajahnya terpampang sedih yang cuba disembunyikan. Sederhana langkahnya, tunduk, dan diam. Mikrofon digenggamnya kemas. Matanya merayau serata sudut dewan.

“Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada semua pihak, sama ada ahli jawatankuasa, para pelajar, mahupun ibu bapa sekalian. Insya Allah, berdirinya saya di sini hanyalah untuk memperdengarkan hasil tulisan saya dengan sebaiknya.”

Dia memang sudah lali tampil ke hadapan. Baginya, tiada apa yang patut dimalukan. Senyumannya manis walaupun kelihatan palsu. Dilipatnya helaian karangan, lalu disarungkan di dalam poket kemejanya. Tanpa berlengah, dia segera memulakan kisahnya.

Ibuku yang amatku sayang, namanya Nor Laila Bte Abd Rahim. Lahirnya di Permatang Pauh pada tanggal 4 September 1965. Ya, tidak ragu lagi memang di sinilah tempat mainnya, tempat jatuhnya, sejarahnya, berlari ke sana ke mari. Hanyut ditenggelam masa, kini usia ibu hampir 45 tahun. Uban sudah mula tumbuh di ubun kepala ibu. Sedar ataupun tidak maut itu mendekatimu.

Wahai ibu, gagahnya engkau melahirkan. Sabarnya engkau melayan. Lembutnya lisanmu mengatur ucapan. Membuatkanku tenang dalam pelukan. Kini aku rindu saat kemanisan. Saat tawamu menceriakan, saat senyumanmu mendamaikan. Saat engkau erat menggenggam tangan, saatku ketakutan kau tenteramkan.

Ibu, kulihat dirimu tidak pernah lekang dari menguruskan perihal rumah. Selesai satu kerja, kerja lain pula kau uruskan. Dari pagi hingga ke petang. Dari petang hingga ke malam. Dari membasuh dan mencuci, hingga memasak tak pernah henti. Tak pernah ku dengar istilah “penat”, “tak larat”, ataupun rayuan “ibu nak rehat”.

Sungguh, pandai pula kau bermuslihat disebalik senyumanmu yang memikat. Walau kau cuba rahsiakan, tapi diri ini tahu bahawa kau juga manusia biasa. Kau juga bisa jemu dan wujudnya istilah penat. Kenapa kau begitu baik terhadapku? Kenapa kau perlu berkorban? Kenapa kau buat semua itu?

Ibu, tiada insan yang ku sayang lebih daripadamu. Tiada cinta murni yang ku damba selain cintamu. Tiada kasih yang mendamaikan selain kasihmu. Tiada pengorbanan yang berharga setanding pengorbananmu. Tiada seorang pun wanita yang selembut pekertimu. Tiada seorang lelaki pun yang segagah ketabahanmu.

Ibu, aku ingin kau dengar kata-kata ku ini. Aku ingin kau tahu yang aku amat menyayangimu. Aku ingin kau tahu betapa aku sangat menghargai jasa dan pengorbananmu. Tidak ternilai harga setitik peluh, setiap detik yang kau luangkan bersamaku. Sungguh, aku tidak pernah mengukir kata-kata cintaku kepadamu, kerana malu yang bukan pada tempatnya. Betapa bersalahnya diriku ini.

Ibu, aku berharap untuk berjumpamu lagi. Biarlah takdir yang menentukan segalanya. Kerna Dialah yang mengatur segala benda. Dialah yang memisahkan kita, dan Dialah juga yang akan mempertemukan kita. Aku terima perpisahan kita dengan sebaiknya, kerana engkau yang mengajar aku untuk sentiasa percaya dan redha dengan kehendakNya.

Ibu. Terima kasih untuk segalanya. Pertamanya untuk kesakitan semasa melahirkanku, juga untuk ketabahan dalam membesarkanku. Untuk kemaafanmu selama ini andai ada terguris hati, untuk hiba tangisanmu tatkala melihatku meraung kesakitan. Untuk air mata yang sanggup kau bazirkan kerana keharuan atas kejayaanku, untuk segala nafas yang kau berikan dalam meniup semangatku.

Ibu. Andai engkau bisa mendengar bicaraku hari ini. Alangkah tenangnya hatiku. Alangkah bahagianya diriku. Sekurang-kurangnyanya hatiku ceria. Puas. Dapat juga aku lepaskan takungan kerinduan selama ini.

Ibu. Alang dah besar sekarang. Alang akan menduduki peperiksaan bulan depan. Alang tak pernah rasa sunyi, tak pernah rasa muram, tak pernah kecewa denganNya. Sebab Alang tahu, ibu sentiasa dekat dengan Alang. Membisikkan Alang kata-kata semangat. Alang ingat lagi, ibu pesan. “Alang kalau nak berjaya, tak boleh jauh dari tuhan. Sayang tuhan, sayang rasulullah, sayang ibu ayah. Alang kan nak jadi anak soleh”.

Manis sungguh wajah ibu. Dari sayu matanya yang redup. Menyejukkan mata yang memandang. Dari mulutnya pula terpacul kalam-kalam indah. Nasihatmu tak pernah ku endah. Adakalanya kau tegas dalam mentarbiah. Rindu saat-saat itu, masa-masa yang berlalu, kenangan-kenangan yang dulu.

Ibu. Terima kasih yang tak terhitung kalinya. Masih tak terbalas segala pengorbananmu. Ku tahu nilai kasihmu amatlah jauh jika dibandingkan dengan segala usahaku. Juga maaf ku pinta andai selama ini ada terketuk perasaanmu. Aku berjanji di atas helaian yang ku catatkan kasihku padamu ini, akan aku berusaha sebaiknya untuk menjadi anak soleh yang kau impikan. Kerana anak soleh meliputi segalanya.

Cukuplah sampai di sini Alang bertamu. Semoga ibu tetap hadir dalam diri Alang membisikkan kata-kata semangat hingga ke akhirnya. Untuk wanita yang paling mulia dalam hidupku. Aku sayang kamu. Sayang selamanya.”

Seluruh dewan senyap. Mata mereka menuju tepat ke arah Badrul bagaikan terpukau dek kepiluan kisahnya. Badrul hanya mampu tertunduk, dia tidak sanggup mengangkat muka. Perlahan air matanya bergenang membasahi pipi. Ternyata rindunya kepada ibu amat mendalam. Dia hanya mengharapkan keajaiban, agar ibunya dapat hadir bersama ibu bapa yang lain.

Kakinya tiba-tiba menjadi kejang. Dia tidak mampu bergerak walaupun selangkah. Lama-kelamaan dia merasakan kakinya semakin ringan dan semakin hilang. Tangannya memaut tiang pemegang mikrofon, sebaik sahaja lututnya menggeletar. Lemah, Badrul tidak dapat mengawal dirinya dan akhirnya rebah. Belum sempat tersungkur ke lantai, lantas Badrul dipangku erat.

Badrul merupakan seorang anak yatim. Dia kini tinggal bersama ayah dan dua orang abangnya. Ibu sudah lama hilang darinya. Hanya kenangan sahaja yang tinggal untuk dirakamkan. Ibulah insan yang paling rapat dengannya. Teman mainnya, teman guraunya, teman senang dan susahnya, teman untuknya mengadu, temannya yang paling setia.

Ketahuilah bahawa setiap manusia akan mati dan yang kekal abadi hanyalah Allah. Kasih ibu membawa ke syurga. Kasih tuhan apatah lagi.

"Setiap yang bernyawa akan merasai mati dan sesungguhnya pahala kamu akan dibalas pada hari kiamat"

-Surah Ali Imran ayat 185-

“Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Masa mengandung sampai menyapihnya selama tiga puluh bulan, sehingga apabila dia (anak itu) telah dewasa dan umurnya mencapai empat puluh tahun, dia berdoa, “Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku, dan agar aku dapat berbuat kebajikan yang Engkau redhai dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh aku bertaubat kepada Engkau dan sungguh aku termasuk orang muslim”

-Surah Al Ahqaf ayat 15-

Sayangi ibu anda ye...

Post Morterm Kalah Lari...

Adoi...

Kenapa aku kalah. .??

Kenapa bukan aku yg leading..??

Kenapa plak kau no 1..??

Kenapa kau tipu..??

Kenapa kau tggalkan aku..??

Kenapa kau boleh potong aku..??

Kenapa kau ada extra energy..??

Kenapa kau tak bagi aku menang..??

Kenapa kau lari begitu laju..??

Kenapa aku dah xmcm dlu..??


Yelah...

Sebab kau lambat..

Sebab kau xkuat..

Sebab kau dah gemuk..

Sebab xde semangat, maybe..

Sebab kau bajet kau kuat..

Sebab kau ingt kau boleh menang mcm hero..

Sebab kau xbrusaha sungguh2..

Sebab kau xtau kkuatan org..

Sebab kau cepat mengalah..

Sebab mlm td xg qiamullail, haha..


Ok lah..mmg salah aku..aku ngaku.

Ingat, org lain pun sme je..

Kalaulah, kt dunia ni ad 2 org superman..,

Diorg masuk kickboxing..

Dua2 kuat..

Dua2 laju..

Dua2 keras..

Tp hadiah ad satu je..

Agak2 nya mne yg menang..??


Mestilah

Yang kuat semangatnya

Yang lebih usahanya

Yang lebih doanya

Yang lebih tinggi harapannya

Kepada tuhan..haha


Kesimpulannya, kenapa xg qiamullail mlm td...??

~sbb sy pg tuutt~

“Siapa berusaha dia berjaya, siapa menanam dia menuai”


REHAT-SANTAI...

Saturday, 3 April 2010

Kepala Membeku Penuh Batu

Bilamana hati dah celaru

Tangan pun jadi tak menentu

Aduh kenapa kepalaku buntu

Tolonglah satu entry pun laku


Malam ni Budak xtau nk tulis

Tapi dia kata nak bagi mesegs

Cubalah dengar, kalau rajin, tulis

Xde isi, cuma nak kasi terguris


Wahai Budak, sedarlah cepat

Kalau diri pun dkt dgn maksiat

Mne kan tgn, bahkan kaki pun terikat

Gelapnya hati, Tuhan bila nk ingt


Insan, bangunlah kalau gagah

Dulu bukan main xnk mngalah

Skrg tunduk, xtau btul salah

Anak sendiri bagaikan sampah


Ada ke patut, nk tggu org

Dakwah bkn kerja sorg2

Budak + aku + dia + diorg

Tgn kita bnyk, tp bersilang


Tuhan kau, adalah tuhan aku

Tapi bnd tu membunuh saudaraku

Diorg ckp boikot dah xlaku

Sbb diorg xpnah nk ambil tahu


Wahai manusia, tau ke kamu

Saat kamu tidur lena dulu

Ibuku penat jaga pintu

Takut “dia” datng menghampirimu


Tapi kau xprnah nk mghargai

Lagi2 kau xknal spe “dia” ni

Pantang kau jauh dr Rabbi

Habis ditikam kau bertubi-tubi


Hawa, berdirilah di sisiku

Batas2 aurat, bukan kau dah blaja ke dulu

Cuma tegas dan iman kena amek tau

Insya Allah, tambah sdkit malu


Kenapa lemah, kau puasa ke

Ooh malas, jwpn plg aku ske

Solatlah dulu, surau kt sblah je

Em, tapi wuduk tu cmne ye.?